Herstel spoor Dalfsen is in volle gang; treinstellen in loods Meppel getakeld

Dalfsen / Meppel - Het herstel van het spoor bij Dalfsen na de botsing dinsdag tussen een trein en een hoogwerker, is in volle gang. Masten van de bovenleiding, spoorstaven, dwarsliggers en spoorapparatuur zijn flink beschadigd. Dat meldt ProRail.

Gisteren is ProRail samen met aannemer Strukton al bezig geweest met voorbereidende werkzaamheden, zoals de aanvoer van materieel. ProRail kan nog niet zeggen wanneer de werkzaamheden zijn afgerond.

De herstelwerkzaamheden zijn gistermiddag direct gestart nadat het laatste treindeel was weggetakeld en naar Meppel is gebracht. Hier vindt het onderzoek naar de vier treinstellen in plaats. Vandaag werden ze de loods in getakeld. De treinstellen waren iets te hoog en er moest dus aan de bovenkant een deel worden verwijderd.

Spoorschade

Het spoor bij Dalfsen is flink beschadigd. Twee stalen bovenleidingportalen (de palen waaraan de bovenleiding zit) inclusief de fundering ervan, moeten worden vernieuwd. Het spoor is over een lengte van ruim 180 meter volledig beschadigd en wordt compleet vervangen. Naast nieuwe spoorstaven zijn er driehonderd nieuwe dwarsliggers nodig en wordt er vierhonderd ton spoorgrind (ballast) gestort. Ook de bovenleiding wordt over een lengte van driehonderd meter compleet vernieuwd.

Bij de overweg Het Lageveld wordt een totaal nieuwe overweginstallatie (AHOB) geplaatst en wordt een hoogspanningskast die beschadigd is geraakt vervangen.

Werkzaamheden

Na het bergen van het laatste treindeel is gistermiddag gestart met het weghalen van de beschadigde spoorstaven, dwarsliggers en het spoorgrind. Ook zijn twee masten van de bovenleiding inclusief de fundering vernieuwd. Ook is grond afgegraven die was vervuild met diesel van de hoogwerker, en olie en koelvloeistof van de trein. Hiervoor in de plaats is schone grond aangevoerd.

Er worden 60 spoorwerkers per 24 uur ingezet. Nadat het spoor is vernieuwd, kan worden gestart met het werk aan de bovenleiding. Wanneer de portalen weer staan en de bedrading opnieuw is getrokken, wordt alles uitgebreid getest. Pas als alles naar behoren functioneert kunnen treinen weer gaan rijden. Vanwege het ongeval rijden er tussen Ommen en Zwolle bussen in plaats van treinen.

Lees ook:
Wrakstukken trein Dalfsen zijn voor onderzoek in Meppel (filmpje)
Diepladers met gecrashte trein Dalfsen arriveren vanavond in Meppel
Spoorlijn Zwolle - Ommen blijft nog dagen gestremd