Wind en regen vergen veel van ‘Ventouxmonsters’

Monschau - De veertien fietsers van de Monstertocht Meppel – Mont Ventoux zijn vanmiddag in Monschau aangekomen. Na een soepele eerste rit van Meppel naar Duisburg over 170 kilometer, was het zondag een stukje zwaarder.

Vanaf Duisburg regende het, de wind bereikte kracht 5 en stond voor een groot deel recht op de kop. Bovendien werden de eerste klimkilometers gemaakt.

UItzwaaimoment op Kerkplein

Alle renners en acht begeleiders waren diep onder de indruk van de massale belangstelling bij het uitzwaaimoment op het Kerkplein. Het sterkte de groep om er een mooie en vlotte eerste rit van te maken. Bovendien was een groot aantal wielerliefhebbers zo aardig om het eerste stuk tegen een vrijwillige bijdrage mee te fietsen. Het merendeel reed mee tot net over de Vecht bij Dalfsen, alleen Hans Cornelissen maakte de tocht vol tot Zieuwent, vlakbij Lichtenvoorde. Daar was na bijna honderd kilometer een post ingericht voor de uitgebreide lunch. Cornelissen wilde wel eens meemaken wat voor een avontuur de fietstocht over bijna 1.400 kilometer naar de Mont Ventoux eigenlijk is en wat dat met de renners doet.

Hekken blokkeren de weg

De eerste etappe verliep vrij gladjes met vooral vlakke wegen en goed uitkijken bij het binnenrijden van Duisburg. De poort naar het Ruhrgebied is niet een al te mooie stad, al kon zondag ook een korte blik geworpen worden op de oude binnenstad. Die rit, uiteindelijk zo’n 148 kilometer lang, was een stuk zwaarder. Onderweg ook meer verrassingen, zoals een weggetje – bepaald door Google Maps en door de Garmin aangegeven – waar grote hekken stonden in verband met werkzaamheden.

Richard Verf verschoof de hekken eigenhandig en via een smalle rand langs de sloot en een kleine opening langs een mobiel toilet, konden alle veertien renners hun weg weer vervolgen. Veel later was een andere weg afgesloten voor en of ander hippie-summerschool, maar de fietsers manoeuvreerden behendig langs de tenten en de mensen.

Gaten in het wegdek

Duitsland wil graag een fietsland worden, maar met de fietspaden is het niet best gesteld. Het lijkt alsof de oosterburen vooral geld steken in de Autobahn en niet in de wielerstroken. Veel gaten in het wegdek, opkruiende boomwortels, stenen en een breed scala aan richels. Niet best voor de dunne wielerbandjes, meer geschikt voor een mountainbike.

Acht begeleiders

Dat bij het organiseren van zo’n tocht meer komt kijken dan alleen maar wat broodjes smeren en sportdrank uitdelen, blijkt uit het vele werk dat de acht begeleiders iedere dag hebben te verstouwen. De ervaring heeft na twee dagen geleerd dat het dagvullende taak is, van het koken van een pan pasta tot en met het masseren van de wielerbenen ’s avonds na het eten.

De rit van maandag gaat naar Larochette in Luxemburg over 120 kilometer, dinsdag wordt de grens naar Frankrijk overschreden voor de etappe naar Saint Avold.

Voor meer informatie: www.mmvt.nl

Lees ook: http://www.meppelercourant.nl/sport/actueel/457906/monsters-trappelen-voor-heroische-tocht-filmpje.html