Onderzoeksraad wil alarmeringssysteem voor overwegen na dodelijk treinongeluk Dalfsen

Dalfsen - Bij spoorwegovergangen moet een systeem komen dat de machinist alarmeert als de overgang is geblokkeerd. Dit stelt is de conclusie van een onderzoek naar de treinramp in Dalfsen.

Het onderzoek werd uitgevoerd door de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar aanleiding van het treinongeval op 23 februari dit jaar. Toen botste een reizigerstrein op een bewaakte overweg tussen Dalfsen en Ommen met hoge snelheid op een overstekende hoogwerker. Hierbij kwam de treinmachinist om het leven. De cabine waarin hij zich bevond, werd geheel vernield. De trein ontspoorde en kwam op zijn zijkant terecht.

Waarschuwen

Twee inzittenden van de trein raakten lichtgewond. De hoogwerker werd volledig verwoest. De bedienaar van de hoogwerker had geen mogelijkheid om met ProRail te overleggen en kon op het laatste moment ook niet waarschuwen. De machinist kreeg geen enkele waarschuwing dat de overweg was geblokkeerd. In andere Europese landen, zoals het Verenigd Koninkrijk, zijn dergelijke voorzieningen wel aanwezig.

Uit het onderzoek blijkt dat de machinist bij dit ongeval, net als bij soortgelijke ongevallen, onvoldoende tijd had om een vluchtpoging tijdig te kunnen afronden. Het is niet duidelijk geworden of de machinist bij dit ongeval een poging heeft gedaan om vanuit de cabine naar het reizigerscompartiment te vluchten.

Vier seconden

De machinist kon, vanwege de snelheid van de trein en een onoverzichtelijke boog in het spoor, het ongeval pas vier seconden voor de botsing zien aankomen. De crashconstructie van de cabine van een trein is niet bestand tegen de krachten die vrijkomen bij een zware botsing zoals in Dalfsen het geval was.

Instructies

Inschattingsfouten van bestuurders bij het oversteken van overwegen kunnen leiden tot dit soort ongevallen. ProRail moet volgens de raad daarom zorgen voor instructies bij overwegen.

De instructies moeten duidelijk maken of bestuurders van zware en langzame voertuigen zelfstandig de overweg kunnen passeren of dat zij daarbij informatie en instructies van ProRail nodig hebben..

Ook is de raad van mening dat de veiligheid verbetert wanneer ProRail en lokale wegbeheerders beter samenwerken bij het beoordelen van de risico’s op ongevallen bij overwegen.