Heli Holland verzorgt luchtopnames van Drentse wielerronde

Regio - Hoogeveen - In Luchtpost vertelt Gerrit Boxem elke week een bijzonder luchtvaartverhaal. Deze week vertelt hij het verhaal over de helikopters die zijn ingezet tijdens de wielerronde.

Het was zaterdag weer zover. De Ronde van Drenthe werd verreden en finishte in Hoogeveen en dat bracht weer heel wat mensen op de been. En die hadden niet alleen oog voor hetgeen zich op de weg afspeelde. Zo nu en dan werd er door menigeen ook een blik in het luchtruim geworpen. Daar vloog namelijk een van een tv-camera voorziene helikopter op zo'n 150 hoogte met de renners mee, waardoor de thuisblijvers het evenement rechtstreeks konden meebeleven.

Cessna vliegtuig

Wat de meeste mensen niet zal zijn opgevallen, was dat er tegelijkertijd ook nog een tweemotorig Cessna vliegtuig hoog in het luchtruim boven onze woonplaats vloog. Dat helikopter en vliegtuig één team vormden kunt u lezen in deze aflevering van Luchtpost.

Het gebruik van luchtopnames tijdens sportevenementen heeft de laatste tijd een enorme vlucht genomen. En dat is ook geen wonder, want vanuit de lucht krijgt zo'n evenement toch weer een heel ander perspectief en dat geeft de televisiekijkers een goed overzicht van de situatie. De televisiebeelden van de historische Drentse dorpen en de prachtige Drentse natuur in combinatie met de veelkleurige wielrenners waren een lust voor het oog. Net als de voorgaande jaren werden de beelden vanuit de lucht gemaakt door een `Eruceuil'-helikopter die was gehuurd bij het luchtvaartbedrijf Heli Holland in Emmer-Compascuum. Deze helikopter werd zaterdagmiddag eerst ingezet bij de finale van de wedstrijd van de vrouwen.

Daarna werd hij afgetankt op het vliegveld van Hoogeveen, waarna hij weer langdurig in de lucht was om het laatste deel van de wedstrijd van de mannen in beeld te brengen. Om optimale resultaten te kunnen behalen vloog de heli zo nu en dan redelijk laag boven het parcours. Dat de inzet van zo'n helikopter kan zorgen voor enige geluidshinder, beseften ook de organisatoren van het wielergebeuren. Daarom was van tevoren door de organisatie meegedeeld dat mensen met eventueel klachten contact konden opnemen met Heli Holland, maar klachten waren er weinig. De meeste mensen vonden het eigenlijk wel mooi om zo'n helikopter vlak boven zich in actie te zien. Zo'n heli hoort er tegenwoordig, net als bij alle andere grote wielerwedstrijden -zoals de Tour de France-, nu eenmaal bij, zo vonden de meesten.

Ronde bol

Zo’n Eruceuil-helikopter die een wielerwedstrijd in beeld brengt is uitgerust met een camera die in een ronde bol aan de voorkant is gemonteerd. De witte helikopter heeft een speciale laagvliegvergunning gekregen om mooie beelden te kunnen maken. Daarbij moet hij dan wel op minimaal 150 meter hoogte blijven. Maar alleen een met een tv-camera uitgeruste heli is niet voldoende om de beelden van de wedstrijd bij de mensen thuis te brengen. Daarom vloog er hoog boven Drenthe ook nog een tweemotorige Cessna (eveneens van het bedrijf Heli Holland) die was uitgerust met een relais (zender) om de camerabeelden vanuit de helikopter op te vangen en door te stralen naar de regiewagen waar de regisseur bepaalt welke beelden er op de televisie verschijnen. Ook de motoren met camera's en verslaggevers stralen hun beeld en/of geluid op deze manier door.

150 meter

Dat de helikopter niet lager mag vliegen dan 150 meter hoogte is natuurlijk niet voor niets. Op die manier is er namelijk geen risico dat hij in botsing komt met hoge masten, gebouwen of bomen, maar er is nog een reden. Door op 150 meter hoogte te blijven vliegen lopen wielrenners en toeschouwers niet het risico om van de sokken geblazen te worden door de enorme ‘down wash’ (door de rotor veroorzaakte harde wind). Dat dat geen overbodige maatregel is, bleek vorig jaar wel toen een helikopter tijdens de Ronde van Peking op indirect wijze de Belgisch wielrenner Yannick Eijssen omver blies. Tijdens de finale van de derde etappe vloog de helikopter zo laag dat de reclameborden langs de weg loskwamen. Yannick Eijssen werd door een paneel geschept en ging onderuit. Vervolgens reed ook nog eens een motor over de ongelukkige wielrenner heen. De 22-jarige Eijssen moest met verwondingen aan zijn gezicht opgenomen worden in het plaatselijke ziekenhuis en kon de rest van de Ronde wel vergeten.

Veel ellende

Een laagvliegende camera-helikopter heeft ook voor veel ellende gezorgd in het wielerpeloton tijdens de zevende etappe van de Ronde van Langkawi in Maleisië in 2014. In de heftige luchtstroom van de wieken smakte een aantal renners tegen het asfalt. Grootste slachtoffer was de Russische renner Pavel Kotsjetkov van Katoejsa, die door de val een sleutelbeen brak. De 27-jarige jarige renner moest worden afgevoerd naar het ziekenhuis in Kuatan.

Ook bij het Belgisch wielerevenement Schaal Sels ging het mis voor een renner van Team Wiggins als gevolg van een laag vliegende helikopter. Het was Daniel Patten, een 30-jarige Brit, die op pijnlijke wijze kennis maakte met de keiharde ondergrond toen de ‘down wash’ van een laag vliegende camera-helikopter hem pardoes van de sokken blies. De koers uitrijden, was er toen niet meer bij voor de renner van Team Wiggins. Dat de Brit ondanks de narigheid zijn gevoel voor humor niet had verloren, bleek op Twitter. Daar pende Daniel Patten met de nodige zelfspot het volgende neer: Helikopter 1-Daniel 0.