Mosterdproject De Vlijt gejaagd door de wind

Meppel - Het jaar 2017 wordt een belangrijk jaar in het ruim honderdjarige bestaan van molen De Vlijt. ‘We hopen aan het eind van dit jaar al een groot deel van ons uitdagende doel te bereiken om van De Vlijt een draaiende mosterdmolen te maken.'

Met een nieuw bestuur zet Stichting Stadsmolen De Vlijt extra vaart achter het ambitieuze erfgoedproject. ‘Het project verloopt tot nu toe gelukkig erg voorspoedig,’ zegt Vanger. De molenmaker is ondertussen al druk in de weer met het voorbereiden van de enorme werkzaamheden in de molen. De gespecialiseerde molenmaker Roald Hans voert het meeste werk uit. Wanneer de molen eind dit jaar maalvaardig is, worden de potjes met De Vlijt-etiketten gevuld met zelfgemalen Meppeler mosterd. Wegens het overlijden van twee buurtbewoners heeft de molen in de afgelopen drie maanden al tweemaal in de rouwstand gestaan.

Crowdfunding

Vereniging de Hollandsche Molen is enthousiast over het mosterdmolen-project in Meppel en helpt de stichting bij het verwezenlijken van de droom van de liefhebbers van De Vlijt. Juist onder de Meppelers die de hoge molen aan de Sluisgracht in hun hart dragen, begint de beheersstichting nu een nieuwe fondswervingsactie ‘Een nieuw gebit voor De Vlijt’.

Kees Vanger: ‘Samen hebben we een crowdfunding-actie opgezet om de nieuwe kammen in het molenwerk voor het nu nog enige en lege molenwiel van de molen te kunnen betalen. Het gaat om 5.000 euro, die we binnen drie maanden tijd bij elkaar willen krijgen. Mocht dit lukken dan verdrievoudigt de Hollandsche Molen deze bijdrage tot 15.000 euro. Mocht het niet lukken dan moet het geïnde geld weer terugbetaald worden. Als beloning krijgt iedere gulle gever zijn/haar naam op een molenkam die in de molen als herinnering komt te hangen.’ 

Denemarken

Het hout voor de kammen van het bovenwiel ligt al klaar om keurig in de juiste vorm gemaakt te worden. De houtsoort (steenbeuk) wordt veel gebruikt om molenkammen van te maken. Molenaar Arco Pierik uit Meppel is nog steeds druk bezig om het in 2015 aangeschafte oude Deense spoorwiel op te knappen. ‘Dit molenonderdeel is van een oude molen die omgewaaid is. De belangrijkste onderdelen van deze molen zijn door collega-molenaars net op tijd gered uit Denemarken, voordat de slopers kwamen. Nog even en dan kan dit spoorwiel de molensteen aandrijven,’ verwacht Kees Vanger.

‘Met het geld dat we gewonnen hebben bij de BankGiroLoterij Molenprijs hebben we in 2015 een grote maalstoel in Ootmarsum gekocht. Op deze maalstoel komen uiteindelijk de stenen te liggen waarmee we het mosterdzaad gaan malen. De maalstoel is geheel uit elkaar gehaald anders paste hij niet door de molendeur. Alle balken zijn geschuurd en in de lak gezet. Nu nog zoeken naar een goede plaats waar de maalstoel uiteindelijk komt te staan.’

Voortrazende wieken

‘Hoewel we in 2015 al heel erg trots waren met een prachtige bijdrage van 30.000 euro uit het Aanjaagfonds in Meppel hebben we toch weer een aanvraag voor een bijdrage van 15.000 euro ingediend bij hetzelfde Aanjaagfonds,’ schrijft het bestuur in de nieuwsbrief aan de donateurs. Deze keer om de molen geschikt te maken voor toeristen. Dat houdt in: een veel veiliger toegang maken tot de molen. Dus niet meer (bij westenwind) vlak langs de voortrazende wieken. Plus een nieuwe en helaas nogal dure ‘zwevende vloer’ om ervoor te zorgen dat de benedenburen geen last hebben van alle klusgeluiden en bezoekers.

Sinds 2016 heeft molen de Vlijt een vernieuwd bestuur. Berend Lever en Jaap Bosma met hun vele ervaring blijven bestuursleden van Molen De Vlijt. Jac Sieben (voorzitter) en Adri Braspenning zetten hun schouders nu ook onder het Molen De Vlijt-project.

Rouwstand

De voormalige korenmolen vraagt blijvende inzet en aandacht. Na veertien jaar bleken de schaliën op de molenkap verrot en was er lekkage in de kop van de molen. ‘Gelukkig kregen we een prachtige bijdrage van het Waarborgfonds Meppel van 20.000 euro. De molenmakers Roald Hans en Gerwin van Veen konden twee weken op grote hoogte aan het werk om met een soort dakleer de kap weer geheel waterdicht te maken.
Twee grote steigers waren nodig om deze klus te klaren. We kunnen weer dertig  jaar vooruit,’ juicht Vanger. Nu dus nog het nieuwe molenwerk om van De Vlijt een echt werkende molen te maken.