‘Van Nature’ omvat verschillende artistieke invalshoeken

Meppel - In tegenstelling tot wat de titel doet vermoeden, gaat het in ‘Van Nature’ niet om uiteenlopende visies van beeldende kunstenaars op de natuur. De expositie omvat verschillende artistieke invalshoeken van Friese kunstenaars die zich onder de noemer ‘ARTXPRZ’ presenteren op diverse locaties in en buiten Friesland.

Locatie: Kunsthuis Secretarie, Meppel
Tentoonstelling: X‘Van Nature’, ARTXPRZ; t/m 13 januari 2019 in Kunsthuis Secretarie. Informatie: www.kunsthuissecretarie.nlx
Waardering: ***

De samenstelling van het collectief wisselt per tentoonstelling, maar het gaat wel steeds om kunstenaars die elk een eigen verhaal vertellen. In Kunsthuis Secretarie onderstrepen tien Friese kunstenaars aan de hand van keramiek, schilderijen, etsen, mozaïek, grafiek, beelden, sieraden en fotografie dat de diversiteit van het kunstaanbod in de provincie waar zij wonen en werken groot is. Op zich geen novum. Het afwisselende brede spectrum biedt voor elk wat wils, maar samenhang ontbreekt.

Hardlopers en wandelaars

In de gang op de benedenverdieping exposeert Famke Hajonides linoleumsneden die laten zien dat zij het beste uit deze weerbarstige grafische techniek weet te halen. Hardlopers en wandelaars brengen ritmiek en doorlopende patronen in de landschappelijke omgeving. Het zijn steeds de kleine variaties die het verschil maken. In dezelfde gang exposeert Greetje Feenstra het gelaagde lyrisch abstracte acrylschilderij ‘Rijsterbos’ waarin de sterke focus op de verfhuid opvalt.

In zaal 2 geeft Sofie Hupkens op een speelse en vindingrijke manier een twist aan de werkelijkheid. In haar sculpturen is het referentiekader eenvoudig en herkenbaar. Ongebruikelijke wendingen en transformaties plaatsen onze beleving van de werkelijkheid op de helling. Zo zien we in ‘Crazy thoughts’ twee koppen die met elkaar versmolten zijn als een soort dr. Jekyll en mr. Hyde. ‘Denkend aan Friesland’ verbeeldt een kerkje op een terp. Het bouwwerk wordt omarmd door een kring van mensen die gemeenschapszin ervaren. Ook in zaal 2 exposeert Han Reeder bloemstillevens die vanuit een bijzonder perspectief verbeeld zijn. In zijn ‘Fruitstilleven’ onderstreept hij de schoonheid van vergankelijkheid. In ‘Meidoorn’ overheersen decoratieve bloempatronen. In ‘Gele lissen’ zien we de bloemen van bovenaf.

Robuuste schilderijen

Wim Zorn exposeert in de trouwzaal van Kunsthuis Secretarie een aantal robuuste schilderijen, waarin sterk gestileerde vormen in grijstinten en okerkleuren de toon zetten. De sobere toonzetting versterkt de focus op de monumentale vormentaal. In de gang boven zijn etsen te zien van Reinder Homan. Het meest opvallend is de impressie van de Rocky Mountains, omdat de graficus daarin de verfijning die kenmerkend is voor de manier waarop hij de etsnaald hanteert, combineert met de bijna onbevattelijke grootsheid van het indrukwekkende bergmassief.

In zaal 3 herinnert Hansje Busquet met een serie decoratief opgezette acrylschilderijen en mozaïeken aan de gedroomde werkelijkheid van Chagall. En in zaal 4 valt ‘Slenk’ van Greetje Feenstra op. In tegenstelling tot ‘Rijsterbos’ gaat het hier om een landschap dat transparant is opgezet, alsof het een aquarel is. Indrukwekkend zijn ook de wolkenpartijen en roodbruine aarde in ‘Wad’ en het licht dat door de wolken gefilterd wordt in ‘Slik’. Riet Bakker vervolmaakt de rustgevende sfeer in deze ruimte met ‘vreemde’ keramische bloemen, gestileerde vlammen en getordeerde vrouwelijke vormen in ‘Evaas’. De woordspelige titel is veelzeggend.

Wim van de Beek