Opnieuw minder huurachterstand bewoners Woonconcept

Meppel - Voor het tweede jaar op rij is de huurachterstand van bewoners van Woonconcept gedaald. Volgens Woonconcept werpen een sociaal incassobeleid en goede samenwerking met partners hun vruchten af.

‘Minder huurachterstand betekent minder schuld en zorgen voor onze bewoners’, reageert Anneli Bouckaert, hoofd Gebied.

‘Als een bewoner de huur niet op tijd betaalt, is dat voor ons een reden om de bewoner te vragen of er iets aan de hand is’, zegt Bouckaert. ‘We zoeken samen naar een mogelijkheid om het probleem op te lossen. Soms kan Woonconcept die oplossing vinden samen met de bewoner maar ook een warme overdracht naar één van onze partners kan een oplossing zijn.’

Samenwerking

De incasso-medewerkers van Woonconcept werken samen met de Gemeente Meppel, wijkagenten en Wijk- en Dorpsgericht Werken op het gebied van welzijn om bewoners te helpen. Bij lastigere financiële problemen is het inschakelen van een expert op dat gebied de beste oplossing.

Bijkomend voordeel van het sociale incassobeleid is dat er minder betalingsachterstanden van bewoners door Woonconcept naar een gerechtsdeurwaarder worden gestuurd. Op het moment dat een factuur uit handen wordt gegeven aan een deurwaarder, zijn de kosten van die behandeling voor de bewoner. Die kosten kunnen aardig oplopen. In het derde kwartaal van 2018 zijn ruim 40 zaken minder doorgestuurd naar een deurwaarder, ten opzichte van 2017.