Elegant presterende Nissan Micra

De vierde generatie Micra heeft alleen Nissan gemeen met de vorige versies. Het compacte model, dat in 2010 op de markt werd gezet, en alles in zich heeft wat een automobilist verlangt, stelt bij een kennismaking op geen enkel vlak teleur. De 90 pk sterke 1.2 liter driecilinder motor verbruikt nagenoeg de liters, die Nissan communiceert en is milieuvriendelijk.

Nissan wil met de Micra een breed publiek bedienen. Het slaagt daarin want het model heeft absoluut geen stempel zoals mannen- of vrouwenauto. Unisex gaat de Micra door het leven. Aerodynamisch? Dat is de Micra met een Cw-waarde van 0,32. Dat wordt onder meer bereikt door een slanke lijnvoering en met een verhoogde uitloop naar de achterzijde. Elementen die eveneens bijdragen aan het verminderen van de luchtweerstand zijn de buitenspiegels en de configuratie van de onderkant. De auto staat op een lichtgewicht platform en is voorzien van een evenzo dakpaneel. De brandstoftank van de Micra is 2,2 kilogram lichter en de voorwielophanging weegt 9 kilogram minder dan die van de vorige versie.

Afslanken

Het eindresultaat van alle ‘afslankmaatregelen' is dat de nieuwe Micra zo'n 25 kilo lichter is dan zijn voorganger. Het mondt uit in een totaalgewicht van 915 kilogram. De motorisch zwaardere 90 pk-versie torst 85 kilo meer mee. De auto ziet er stijlvol uit. Dat de Micra in de smaak valt, bewijzen ook dit jaar weer de verkoopcijfers. Er reden in 2018 al meer dan vierduizend nieuwe exemplaren de showroom uit. Daarmee staat het model zijn mannetje in het compacte segment, een waarin de concurrentie behoorlijk groot is.

Benzinemotoren

Nissan levert de Micra alleen met een benzinemotor. De beslissing is gebaseerd op een gedetailleerd marktonderzoek. Dit wijst uit dat Europese klanten die in de markt zijn voor een compacte auto een significante meerprijs betalen voor een model met een lage CO2-uitstoot, vaak door de duurdere dieselversie aan te schaffen. Op basis hiervan besloot Nissan om een geavanceerde benzinemotor te ontwikkelen die schoner en zuiniger is dan een dieselmotor met vergelijkbare prestaties. De 1.2 benzinemotor (71 pk, 108 Nm, gemiddeld verbruik van 5,0 l/100 km) is de instapper. Met de 1.2 IG-T-90 benzinemotor met compressor (90 pk, 142 Nm, gemiddeld 4,1 l/100 km) is er meer dan voldoende power voorhanden.

Handbak

Rijden met de meest krachtige Micra met handbak betekent toch even wennen. Snel reageren in het verkeer vraagt om een wat zwaardere voet en op sommige momenten een keer meer (terug) schakelen. Door die aanpak ontpopt de 90 pk sterke Micra zich als een elegant presterende mobiel. Niet alleen in de binnenstad maar ook daarbuiten is het een prettige auto om mee te rijden en aan comfort geen gebrek. De stoelen geven uitstekend steun, het zicht rondom is goed en ook de medepassagiers hebben weinig reden tot klagen. De kleurstelling, oranje, komt terug op het dashboard en in het meubilair. Het lijkt bij de eerste aanblik nogal pittig maar het is een fraai verlengstuk van de buitenkant.

Bose-systeem

Nissan past in de Micra het connected coocon design met een repeterend dashboardontwerp toe: de ronde behuizing van het instrumentenpaneel wordt herhaald in het identiek gelijnde dashboardkastje aan de andere zijde. De gereden Micra had zowat alles aan boord wat een automobilist verlangt. Dat het oog wat wil, kwam al tot uiting in de kleurdetails. Verder biedt deze Tekna armsteunen in de voorportieren en het dashboard in synthetisch leder, voor een optimaal geluid zet Nissan in de Micra een Bose-systeem in met zes speakers. Verder wordt de bestuurder bijgestaan door een dodehoekassistent. Een Leather Pack, Interieur Pack (Energy Orange zoals de buitenzijde), Exterieur Pack Plus en een Ultimate Pack met design toevoegingen aan de buitenzijde behoren tot de extra uitrusting. Een telefoonkoppelen is een eitje en de navigatie is eenvoudig in te stellen. Verder staan cruise control en verkeersbord herkenning de Micra-rijder ter zijde.

Prijs vanaf 15.790 euro, gereden Tekna-versie (exclusief Packs) vanaf 21.490 euro.

Willem de Volder