Meppeler Kerstconcert is een begrip geworden

Meppel - 1999. Het Meppeler Kerstconcert wordt geboren, met als doel het aanbod van kerstconcerten te reguleren in één groots kerstconcert. De opzet slaagt, het Meppeler Kerstconcert wordt een begrip.

Locatie: Grote- of Mariakerk, zaterdagavond
Aantal bezoekers: 375 (uitverkocht)
Waardering: ****

Sommige muziekverenigingen hechten aan een eigen concert, in later jaren worden er muzikanten van elders aangetrokken. 22 december 2018. Het 20ste Meppeler Kerstconcert leeft! De verkoop van kaarten bereikt het maximum. In een vroeg stadium wordt bekend dat er een afvaardiging uit het college van Ben W aanwezig zal zijn.

Enthousiasme

Toepasselijk deze zaterdagavond was de samenzang: Komt allen tezamen. Geïnspireerd door het voorafgaande spetterend gespeelde Fire in the blood. Het ruim zestig tellende ad-hoc ensemble Symfonic Winds geestdriftig geleid door Nico Sieffers.

Het harmonie-orkest had een goot aandeel, niet alleen in de grote symfonische werken maar ook als begeleidingsorkest van het vocale ensemble Consequens. Het kleine ensemble telde deze avond zes zangers, geleid door de tenorzanger Han Warmelink. De 16e eeuwse aankondiging van Jezus' geboorte zong Warmelink vanaf de orgelgalerij, helder en goed verstaanbaar. Was het Sinje Kiel die in de rol van Maria vanuit de kerk lopend antwoordde? Voor veel luisteraars zal dat wel hoorbaar maar niet zichtbaar geweest zijn. De orgelbegeleiding door Mannes Hofsink in een fraaie renaissance stijl gespeeld. In zettingen uit de 16e- en 17e eeuw zong Consequens vier motetten over Von Himmel hoch. Helaas niet zuiver, en de twee sopranen qua stemgebruik niet goed op elkaar afgestemd. De zes zangers vormden in een cirkel staand als het ware een adventskrans, zongen het tere Maria vol Genad bij elk vers een kwartslag draaiend. Mooi uitgevoerd en vol symboliek. De koperblazers van Symfonic Winds begeleidden Consequens in O magnum mysterium, hun volle, warme klank aansluitend bij de fraaie stemmen van het vocale ensemble.

Orkestervaring

Symfonic Winds had een groot aandeel in het programma. Na een fors klinkende inleiding in Praise Jerusalem klonken er mooie solo's door de houtblazers. Een interessant werk, opgezet als een symfonie, met in het laatste deel een melodie klinkend als een koraal. Een batterij slagwerk stond achter het orkest opgesteld, en dat hebben we geweten! In een uitbundig klinkende Fantasy over bekende kerstliederen en in het werk met de aansprekende titel Triomferend Koninkrijk hadden de slagwerkers een grote rol. Zeer geïnspireerd gespeeld, maar misschien voor de meeste oren iets te onbekend. Minder gelukkig was de uitvoering van Handels Orgelconcert nr.6. Hoewel aangepast in registratie en pedaalgebruik aan het grote orkest leek Hofsink zich niet op zijn gemak te voelen, waardoor het effect van de speelse muziek verloren ging. Ook het koor uit de Handels Messiah, nu met zes zangers en groot blazers-orkest klonk niet bevredigend. Het orkest te log bij de heldere klank van de zangers. Het bijzonder fraai gespeelde The Lord bless you, met daarna het Ere zij God, zou inhoudelijk een mooie afsluiting zijn geweest. Hoe virtuoos ook, het met vele decibels gespeelde The Kingdom verbrak de intieme sfeer en maakte het concert te lang.

Het Meppeler Kerstconcert heeft in de twintig jaar van bestaan een plaats veroverd in de stad. Een nieuw bestuur gaat de schouders eronder zetten om het bereikte peil te continueren.

Marjan Doorn