We Helpen Balkbrug brengt hulpvraag en aanbod bij elkaar

Balkbrug - In Balkbrug wordt 23 maart het symposium ‘De Verleiding’ gehouden. Op het programma staan enkele lezingen, workshops en een informatiemarkt. Het symposium is tevens de officiële aftrap van We Helpen Balkbrug, een online platform dat verbinding legt tussen vraag en aanbod van zorg- en welzijnsvragen.

‘We Helpen is een landelijk concept’, vertelt Coby Klomp. Zij is werkzaam bij De Stuw, de organisatie die in diverse kernen binnen de gemeente Hardenberg We Helpen ondersteunt. ‘Lokaal worden vraag en aanbod aan elkaar gekoppeld. Daarbij is het mooi dat er ruimte en vrijheid is waardoor men niet direct aan elkaar vastzit.’

Hulpvraag

De vragen zijn veelal klein, bijvoorbeeld een kortdurende klus of een ritje naar het ziekenhuis. ‘Het zijn vragen van inwoners onderling’, vult Piet Spoelstra aan, ‘maar ook van professionals naar vrijwilliger. Je merkt dat mensen het vaak lastig vinden om continu een hulpvraag in de eigen familie- of vriendenkring neer te leggen. Dan is het prettig om te weten dat er vrijwilligers in de nabijheid zijn die graag iets willen doen voor een ander.’

Uitkomst

Vaak vertalen hulpvragers het antwoord ‘ik kan niet’ in ‘ik wil dat niet’, waardoor men een volgende vraag minder eenvoudig stelt. We Helpen kan dan uitkomst bieden. ‘Google We Helpen Balkbrug en je ziet vraag en aanbod staan. Alleen als je een account hebt bij We Helpen zie je de gegevens, want We Helpen vindt privacy erg belangrijk. Daarom worden alle hulpvragen en -biedingen gecontroleerd en pas na goedkeuring geplaatst.’

Netwerk

Coby Klomp ziet dat er in Balkbrug al veel gerealiseerd is. ‘Er is een breed netwerk. Er zijn mensen die het aanjaagteam vormen en zo de contacten kunnen leggen.’ Spoelstra knikt instemmend. ‘Ook is er een grote bereidheid mee te werken vanuit diverse organisaties. Als lokale werkgroep hebben we 22 organisaties geïnterviewd en iedereen staat positief tegenover We Helpen.’

We Helpen is een eigentijdse vorm van noaberschap. ‘Samen helpen we degene die hulp nodig heeft zodat niet alles op het bordje van de mantelzorger komt. Bovendien kun je doen wat bij je past’, zegt Coby. ‘Alles gebeurt in principe kosteloos zodat We Helpen voor iedereen bereikbaar is.’

Meer informatie over We Helpen: wehelpen@infobrug.nl