Yorick van Norden sluit tijdperk ‘RSG Zuideinde’ in stijl af

Meppel – Drie jaar geleden was Yorick van Norden een van de eerste artiesten die op het terrein van de voormalige RSG aan het Zuideinde optrad. Zaterdagavond sloot de singer-songwriter plus band met een overweldigend optreden die periode van De Muziekcoöperatie in stijl af.

Locatie: De Muziekcoöperatie, voormalige RSG Zuideinde, Meppel
Aantal bezoekers: 130
Waardering: ****

Aan weerszijden van het podium staan twee kandelaren met ieder vijf kaarsen. Die gaan een paar minuten voor het concert van de Haarlemmer in vuur en vlam. Het kaarslicht belooft intimiteit, bijna een vleugje romantiek. Een sfeertje dat je verwacht bij een optreden in de stijl van MTV Unplugged. Maar hoe kleinschalig de zaal met diens prachtige entourage ook is, Van Norden trekt met zijn vier musici vanaf opener ‘Forest’ gelijk flink van leer.

Materiaal van zijn twee albums ‘Happy hunting ground’ en ‘The Jester’ ontpopt zich op het podium een stuk steviger, met dank aan twee leden van Dandelion - toetsenist Paul Bond en drummer Wouter Tol, bassist Danny van Tiggele en natuurlijk gitarist Maarten Kooijman, bekend van de band Johan. Met hen heeft Yorick van Norden geweldige troeven in handen en samen met de compacte, melodieuze liedjes staan zij garant voor een smaakvol optreden. Nergens routineus of op de automatische piloot, af en toe een foutje her en der. In positieve zin rammelt de muziek heerlijk, geheel passend bij de stijl die Van Norden graag omarmt: een halve eeuw Britpop. Met name de sixties: denk aan The Small Faces of The Kinks, vol koortjes en dubbele gitaarpartijen.

Tussen de nummers neemt hij ook graag het woord en richt hij zich tot de zaal. Vlak voor 'The door into summer' waarmee hij de afgelopen week overleden bassist Peter Tork van The Monkees eert, als hij een stuk van zijn 'unsung hero' Emitt Rhodes aankondigt en wanneer Yorick 'The jester' uitlegt. De hofnar uit Hamlet van William Shakespeare. Die heette toevallig ook Yorick.

Extra applaus gaat op als voor de uit Meppel afkomstige bassist Diets Dijkstra ‘Miss Serene’ wordt gespeeld. Dijkstra speelde de studioversie in. Vanavond staat hij in de zaal en ziet dat het goed is. Zijn Johan-collega Kooijman imponeert daarna, als van die band ‘Maria’ wordt gespeeld. De gitarist neemt daarbij ook de zang voor zijn rekening en niet onverdienstelijk. Het is een van de hoogtepunten van het onderhoudende en vooral harde concert.

Halverwege gaat Yorick even solo. Dat niet de hele zaal daarvoor de aandacht kan opbrengen, is spijtig. Anders is dat tijdens de toegift ‘Another day in London town’, waarvoor de groep middenin de zaal onversterkt speelt. Het T. Rex-achtige ‘Surrender’ en het experimentele ‘Tangier’ maken het concert compleet. Het zit erop: de allerlaatste noten in het voormalige technieklokaal aan het Zuideinde. Een silent disco volgt als toetje. Mocht De Muziekcoöperatie in De Plataan een vaste nieuwe plek vinden, dan biedt dat perspectief voor de toekomst. Anderzijds, de unieke sfeer van ‘ het Zuideinde’ zal moeilijk te evenaren zijn.

Wouter Bessels