Overleden Meppeler echtpaar Postma in Fries theaterstuk

Meppel - Het was mooi geweest. Het echtpaar David Postma (86) en zijn vrouw Willemke Postma-Kloosterman (84) uit Meppel besloot met instemming van familie en vrienden uit het leven te stappen. Stichting De Einder hielp bij hun zelfgekozen levenseinde. Met raad, niet met daad.

Hun zelfgekozen dood is de basis voor de Friestalige theatervoorstelling 'It wie op in simmerjûn' die komende woensdagavond is te zien in Schouwburg Ogterop. Wie het Fries niet machtig is, er is boventiteling.

Dubbelrol

De ervaren acteurs Jan Arendz en Joke Tjalsma spelen beiden een dubbelrol: een ouder en een jonger stel. Begin dit jaar ging de tragikomedie van theatergezelschap Pier21 in première. De voorstelling laat vier mensen zien die plannen maken voor de rest van hun leven. Dat leven gaat soms z’n eigen gang. Jan Arendz en Joke Tjalsma staan voor het eerst samen op het toneel in dit nieuwe stuk van Bouke Oldenhof.

Eerder schreef Oldenhof ‘Feteranen’, dat in 2017 werd uitgeroepen tot het beste Friestalige toneelstuk. De regie van ‘It wie op in simmerjûn’ is in handen van Jos Thie, vaste regisseur bij Pier21 en de man achter de grote productie in Friesland vorig jaar ‘De Stormruiter’.

Begeleiding

Het echtpaar Postma uit Meppel viel in ‘het leven is voltooid-categorie’. Het stapte op 25 januari 2014 uit het leven. Ze wilden niet naar het verzorgingshuis. De huisarts kon niets voor ze betekenen in de vorm van euthanasie of hulp bij zelfdoding. Er zou geen sprake zijn van ‘ondraaglijk en uitzichtloos lijden’.

Het echtpaar Postma vroeg en kreeg begeleiding van Stichting De Einder. De stichting ontvangt jaarlijks zo’n 500 aanvragen van mensen die informatie willen over een zelfgekozen levenseinde. ‘Ongeveer 19 procent besluit dan ook daadwerkelijk uit het leven te stappen,’ zegt voorzitter Dick van Brink.

David Postma bestelde op advies van de stichting de benodigde medicijnen. Hij mengde een dodelijke dosis door twee bekers yoghurt.

Gewone mensen

Bouke Oldenhof: ‘Wat ik vooral mis in Nederland is theater waar je iets van herkenbaarheid van gewone mensen vindt. Stukken waarin mensen zichzelf kunnen herkennen. Ik heb thuis een hele stapel krantenknipsels waaronder een artikel over het Meppeler echtpaar David en Willemke Postma. Ik vond het een prachtig verhaal dat in de krant werd verteld door de vier zonen. Op een gegeven moment op de dag van het overlijden van hun ouders moesten die zonen weg anders kwamen ze juridisch in de problemen. Ik vond dat verhaal heel bijzonder. Het plan om er een theaterstuk van te maken, bestaat al een paar jaar. In de tussentijd hebben we, Jan Arendz en Joke Tjalsma, regisseur Jos Thie en ik, één van de ouders verloren,’ vertelt Bouke Oldenhof. Hij is neergestreken op een van de riante banken in de entree van Schouwburg Ogterop.

Jos Thie en Bouke Oldenhof werken al vele jaren samen. Jos Thie begon in 1995 te werken in Friesland als artistiek leider.

Zijn eerste productie was een voorstelling over Abe Lenstra naar een idee van Bouke Oldenhof en werd opgevoerd in het stadion van Heerenveen.

Draaiorgel

‘We hebben inmiddels van ‘It wie op in simmerjûn’ twintig voorstellingen gehad. Twee derde ervan was uitverkocht. Je zult in mijn stukken geen artsen of kunstenaars tegenkomen. Ik richt me op gewone mensen met een bijzonder verhaal. Mijn vrouw kwam een keer thuis en vertelde dat ze zo zoiets bijzonders met een echtpaar had meegemaakt. Ik er naartoe. Daar zaten een man en een vrouw met een draaiorgel, midden op het platteland. Genoeglijk naar de vogeltjes te kijken en ondertussen speelde het draaiorgel. Ik vond het fantastisch. Het draaiorgel had hij zelf gebouwd. Ook dit verhaal is verwerkt in ‘It wie op in simmerjûn’. De verschillende verhalen vloeien op natuurlijke wijze in elkaar over. Het begint met het echtpaar Postma dat naar een bejaardenhuis moet. Hij ziet het leven als iets waarover je besluiten kunt nemen, terwijl zijn vrouw denkt dat het leven is wat je overkomt. Als je herkenbare, menselijke verhalen vertelt, komen de mensen daarop af.’

Bouke Oldenhof loopt al jaren met ideeën rond voor een netwerk van theaters in de noordelijke provincies ‘om warme producties over gewone mensen op te voeren.’

In Ogterop gebeurt dat woensdagavond 20 februari.