Ford Focus Wagon verrast

De Focus greep net naast de titel Europese Auto van het Jaar. Dat de Ford tot het laatst meestreed, heeft niet alleen van doen met het voorkomen, het model verrast ook met technologie, comfort, ruimte en rijbeleving. Het is de eerste Focus, die als Active crossover en extra luxueuze Focus Vignale verschijnt.

Ook al gaat de 2019-titel aan de neus en het fraaie silhouet van de Focus voorbij, de Ford biedt meer dan verwacht. Plaats nemen achter het stuur betekent genieten van voorstoelen die het keurmerk Aktion Gesunder Rücken (AGR) dragen. De Focus is de eerste Ford die het keurmerk ontvangt van de AGR-testcommissie, experts met verschillende medische achtergronden. De Duitse organisatie zet zich in voor een gezondere rug. De stoelen zijn in achttien standen verstelbaar.

Achter het stuur van de gereden 1.5 Ecoboost Wagon Titanium Business doemen veel technologieën op, die het rijden in de Focus veraangenamen en veiliger maken. Rijden in stoppend en optrekkend fileverkeer is meer rustgevend, het zicht in het donker beter dan verwacht en inparkeren gemakkelijker dan voorzien en dat alles door enkele drukken op een knop. Het actieve remgedrag richt zich op auto’s, fietsers en voetgangers, het Technology Pack biedt cruise control, groot licht assistent en verkeersbord herkenning, het Design Pack omvat led-koplampen en het Parking Pack parkeert automatisch in.

Rust

Prettig is het head-up display waar alle voorzieningen, ook navigatie, ‘hangend boven de motorkap’ overzichtelijk worden gepresenteerd. Ook dat biedt rust tijdens het rijden. Strakke, duidelijke lijnen, mooie materialen en naadloos op elkaar aansluitende vlakken kenmerken het interieur. De panelen van de voorportieren gaan met hun vorm vloeiend over in die van het dashboard. Het interieur wedijvert met die in een hoger segment. De bovenzijde van het dashboard en de deurpanelen zijn bekleed met zacht aanvoelend materiaal.

Meer ruimte

De nieuwe Focus biedt meer ruimte voor inzittenden en bagage. Dankzij een vijf centimeter grotere wielbasis is het nieuwe model met de knieruimte voor achterpassagiers toonaangevend in zijn klasse. Alle inzittenden ervaren bovendien een breder interieur dankzij een toename van zes centimeter op schouderhoogte. De beleving van ruimte wordt nog eens extra versterkt door de ruiten van de achterportieren verder naar achteren door te trekken. De bagageruimte laat 608 liter toe. Gaan de stoelen in ruststand dan kan er 1653 liter worden gestapeld.

Geen klagen

De nieuwe 1.5 EcoBoost-motor is er in vermogensvarianten 150 en 182 pk. De 150 pk/240 Nm –motor in de Wagon, gekoppeld aan een handbak met zes overbrengingen, stelt geen moment teleur. Onder elke omstandigheid voldoet de gelauwerde motor aan de verwachtingen. Consumptie van 6,5 liter per honderd kilometer is alleszins acceptabel en over acceleratievermogen (9,0 seconden 0-100 km/u) en topsnelheid (208 km/u) geen klagen.

Connect

De Ford introduceert in Europa en in de Focus de FordPass Connect modemtechnologie. Dat maakt van de auto een rijdende 4G WiFi hotspot waarmee tot aan tien apparaten geconnect kunnen worden. Ford Pass Connect biedt ookt Live Traffic updates voor het navigatiesysteem. En door FordPass mobiele app zijn features mogelijk om de auto sneller terug te vinden in een volle parkeergarage, op afstand deuren te vergrendelen en zelfs de motor te starten voor Focus-uitvoeringen met de achttraps automaat. Kwestie van de App downloaden, de auto koppelen en kind doet de was.

Swipebewegingen

Nieuw in een Focus is het oplaadpad onderin de middenconsole om draadloos de smartphone op te laden. Bluetooth verzorgt connectiviteit met Fords SYNC 3 infotainmentsysteem bij gebruik van draadloos laden. Bediening gaat via een 8-inch kleurentouchscreen met aanwijs- en swipebewegingen. Navigatie, climate control en verbonden smartphones zijn ook te bedienen met gesproken commando’s. SYNC 3 is compatibel met Apple CarPlay en Android Auto. Voeg aan dat alles het nieuwe B&O Play-soundsysteem toe en het mag duidelijk zijn dat de nieuwe Focus voor 36.610 euro beantwoordt aan aardig wat verwachtingen. Er is al een Focus Wagon vanaf 25.160 euro.