Daphne Gakes vertelt innemend over haar zoektocht naar vrijheid

Theater- en podcastmaker Daphne Gakes Foto: ELLA TILGENKAMP
Voortaan zou ze de vrijheid najagen, onbevreesd en zonder taboes. Over haar belevenissen tijdens deze zoektocht schreef ze in 2019 de coming-of-ageroman ‘Ik Daphne Gakes’, die tevens is bewerkt tot een one-woman-show met dezelfde titel.
In het begin van de voorstelling komt meteen een van haar sterkste punten naar voren. Staande in een decor met wit vloerzeil, buisvormige discolampen en een rek met frivole kleding richt ze zich al snel tot het publiek. Het zaallicht is nog aan en de opkomst in het Vestzaktheater van De Meenthe is niet geweldig, maar Gakes (Harderwijk, 1985) maakt een zelfverzekerde indruk. Na enkele oude dagboekfragmenten van zichzelf en haar moeder wordt het publiek al snel bestookt met uitdagende vragen. Wie heeft er wel eens porno gekeken of iets gejat? Er gaan maar weinig handen omhoog en je weet: dat kan niet kloppen. Gelukkig zijn er toch wat bezoekers die het een en ander toe durven te geven. Deze interactie met de zaal maakt meteen inzichtelijk hoe moeilijk het moet zijn om je bloot te geven zoals Gakes doet.
Want dat doet ze, met een soms aan exhibitionisme grenzende openheid. Dat ze ging wonen in een camper zal voor de meesten nog wel behapbaar zijn, maar dat ze toen een vuurwapen aanschafte voor haar veiligheid zal voor velen een deurtje verder zijn. En dan zijn er de experimenten met seks en relaties die vrolijk worden gedeeld met de zaal. Ook als die wat minder fraaie uitkomsten hebben, zoals jaloezie die ondanks alle goede bedoelingen de kop op kan steken in een open relatie. Deze eerlijk opgebiechte tegenvallers zijn tevens de reden dat de strekking van haar verhaal nogal ambivalent is. Zo vertelt ze over de avontuurlijke vriendin uit haar tienertijd die nu een burgerlijk leven leidt in een rijtjeshuis met kabouters langs het tuinpad. Maar is dat nu teleurstellend of gewoon een volgende levensfase? Het wordt nog interessant om te zien wat voor Gakes de uitkomst van die vraag is.
De titel van de voorstelling is natuurlijk een duidelijke verwijzing naar schrijver/schilder Jan Cremer, de haast imaginaire held die de jonge Daphne de ogen geopend heeft. Maar ze heeft meer helden, zoals de Servische performancekunstenaar Marina Abramović die nooit iets doet wat haar geen angst inboezemt. Wat deze mensen gemeen hebben is hun streven naar de waarheid, hoe sensationeel, beangstigend of teleurstellend die ook is. Dat is ook het geval in de verhalen van Gakes, die zichzelf niet spaart als ze haar escapades zo goed mogelijk probeert te verwoorden. Het maakt haar betoog innemend en invoelbaar, ook voor wie nog nooit als escort heeft gewerkt.
Rabo Theater De Meenthe Steenwijk, Donderdag 30 maart 2023. Aantal toeschouwers: 35