Column: Kappersproat van Dicky uit Staphorst | Sunde van het sundae ijsje…

Kapper Dicky Heuckeroth uit Staphorst heeft weer genoeg te vertellen in zijn column Kappersproat. Foto: Dicky Heuckeroth
Echt je wordt genept waar je bij staat! En daar heb ik een pest hekel aan. Op reclames of plaatjes lijkt het altijd lekkerder en mooier, maar vooral meer. En vaak is dat meer juist minder, maar dan zeg je er toch gewoon iets van!
Wij zaten op een avond gezellig met een aantal vrienden bij ons thuis aan de lasagne, heerlijk is dat he? Er was alleen geen toetje en dat is wel altijd even fijn. Iedereen wilde ijs, alleen dat hadden we niet! Softijs: dat was de wens. Ik ben niet gek van de McDonalds, maar ze vertelden mij dat het Sundae ijsje top is. Dus op naar de McDrive!
Ik reed niet want had een biertje op, dus zat ik braaf naast Michel. Hij deed de bestelling. Ik keek naar het plaatje op het bord en daar zag ik dat Sundae-ijsje er heel mooi uitzien: bekertje goed gevuld en een mooie toeter erop. Dan kom je bij het raam waar je moet betalen, hij reed dus moet ook betalen! En bij raam twee kregen we de ijsjes. „Alstublieft”, zei het meisje. „Eet smakelijk.”
Hij schoof het door naar mij en ik keek eens goed, dit leek helemaal niet op dat plaatje. Er zat in ieder bekertje echt werkelijk maar voor twee of hooguit drie hapjes in. „Hooo”, zei ik. „Neem maar weer aan, dit kan niet, is vast een vergissing.”
„Wilt u het niet?”, vroeg het meisje. „Nou, kijk eens naar dat plaatje op het bord.” Ik had maar één pilsje gehad, maar kon echt wel zien dat er veel minder in zat dan dat op het plaatje stond. „Tja, wij moeten ons aan de regels houden”, zei ze. „Maar ook de klanten tevreden stellen”, zei ik vervolgens. „En dit kan toch niet. Ik wil best betalen maar dit is stelerij.” Die vriend van mij lag in een deuk en zei: „Kom op joh, laat maar.” Maar ik ging er niet mee akkoord!
Dus dan maar naar binnen, want ik had een klacht en een klant met een klacht moet je met open armen ontvangen en de klacht netjes oplossen, toch? Ik heb even met de manager gesproken en die vond ook dat ik gelijk had. „Het is alleen het beleid van de McDonalds. Ik zei: „Doe me nou een plezier en doe er wat bij joh, wees even niet kinderachtig. Je hebt me gelijk gegeven en jij ziet toch ook dat het in de verste verte niet op dat plaatje lijkt.”
Beste McDonalds, dit heeft uw bedrijfsleider netjes opgelost, complimenten hoor. Hij heeft mij er bij elke beker een mooie toef bij gedaan en zo hoorde het ook. Nu zijn er natuurlijk ook tal van mensen die er niets van zeggen, en dan spreek ik even namens hen. Doe hier iets mee, vraag dan 10 cent meer en maak die beker vol maar geef de klanten niet het gevoel dat ze genept worden. De medewerkers kunnen hier niks aan doen, ik snap dat er regels zijn maar als ze al zeggen: „Tja, lijkt op de tv reclame altijd mooier”, dan weten ze ook wel beter!
En nu ben ik helemaal geen zeikerd, maar kom op dit zal vast meer mensen zijn opgevallen. Als je er goed voor moet betalen, en het is niet oke… dan mag je er wat van zeggen!
Sunde(a) van het ijsje toch??