Schoolpleinen van basisscholen in Drenthe worden 'buitenlokalen': 'Ambitie is groot, liefst pakken we alle Drentse schoolpleinen aan'

Foto: Artizzl Media/Peter Nefkens

Dertig scholen in Drenthe krijgen de komende drie jaar een nieuw schoolplein. Deze worden omgetoverd in ‘buitenlokalen’, dat zijn groene en gezonde speel- en leeromgevingen. De nieuwe plein prikkelen de zintuigen en geven kinderen de ruimte om te bewegen.

De Provinciale Staten van Drenthe hebben woensdag de middelen vastgesteld om het project uit te voeren. Die opdracht ligt de komende drie jaar bij IVN Noord, Stichting Kunst & Cultuur en SportDrenthe. Agnes Bakker van IVN Noord is door de drie organisaties aangesteld als projectleider. Zij is blij dat de provincie wil investeren in schoolomgevingen: ,,Onze ambitie is groot, het liefst pakken we alle schoolpleinen in Drenthe aan.”

Bakker: ,,We merken dat er vanuit scholen veel belangstelling is en we gunnen ieder kind en iedere leerkracht zo’n fijne schoolomgeving. Op dit moment hebben we budget voor dertig schoolpleinen en daar gaan we de komende drie jaar mee aan de slag. De eerste zes scholen zijn inmiddels geselecteerd en die staan te popelen om aan de slag te gaan.”

Toekomstbestendig

Drie van de geselecteerde scholen bevinden zich in de gemeente Borger-Odoorn: Montessorischool Borger, OBS De Meander en CKC de Borgh. Zij zitten samen in één multifunctionele accommodatie. De overige vijf geselecteerde scholen zijn RKBS St. Willibordus uit Coevorden, CBS De Arendsvleugel uit gemeente De Wolden, KC Anne Frank uit gemeente Meppel, Dalton KC De Wingerd uit gemeente Midden-Drenthe en OBS Schuilingsoord uit gemeente Tynaarlo.

Voor de inrichting van het plein moet de school cofinanciering regelen, het plein openbaar toegankelijk stellen en na schooltijd moet het plein gebruikt kunnen worden door de buurt, leerkrachten moeten een training volgen en structureel meer buiten lesgeven. Scholen die zich aanmelden moeten ook een plan indienen: ,,Zo zorgen we ervoor dat we samen iets creëren dat ook echt goed aansluit bij de dagelijkse praktijk, tot meer buitenlessen leidt en toekomstbestendig is,” zegt Bakker.

Nieuws

menu