Beau Potman.

Beau Potman (15) uit Meppel: 'Negatieve ervaringen omzetten in positieve content'

Beau Potman. Beau Potman

Meppel – 24.000, 41.000, 250.000, 387.000 en 3.000.000. Het zijn vijf grote getallen die allemaal gaan over het succes van de 15-jarige Beau Potman uit Meppel. Onder de naam Beau-tifull is ze druk bezig op YouTube, Instagram en Musical.ly.

Ze won onlangs tijdens de Belgian Tube Days in Antwerpen een prijs voor de ‘Beste jonge creator’. ‘Het is heel speciaal om de beste jonge creator te worden genoemd’, zegt Beau. ‘Er zijn namelijk zoveel jonge creators tegenwoordig, maar blijkbaar ben ik de beste van heel Nederland. Dat is wel echt supergaaf.’

Beau begon op YouTube zo’n anderhalf à twee jaar geleden. ‘Om nu al die award te winnen is echt speciaal. Het stond op mijn verlanglijstje om die een keer te winnen, maar dat het nu al is gebeurd wel heel snel.’ Ze is in ongeveer anderhalf jaar van een paar weergaven naar ruim 41.000 volgers gegaan.

Succesvol

‘Ik maakte voordat ik op YouTube ging al veel video’s, maar deed er niets mee. Dat vond ik eigenlijk best zonde. Dus ben ik ze online gaan plaatsen.’ Tegenwoordig zijn er een ontelbaar aantal YouTube-kanalen. Maandelijks komen er 300.000 extra Nederlandse gebruikers bij. Ruim anderhalf miljoen gebruikers zit dagelijks op de site. Om tussen al dat geweld een succesvol account te starten is geen makkelijke opgave. Beau: ‘In het begin heb je nog niet veel kijkers. Als je een keer honderd weergaven krijgt, zijn dat er al best heel veel.’

Volgens Beau is het positivisme wat haar kanaal uniek maakt. ‘Negatieve ervaringen zet ik om in positieve content. Dat is ook leuk voor de kijkers, want die krijgen er een positieve vibe van.’ Het slaat aan, want ze zit op een totaal van bijna drie miljoen views. Haar best bekeken video is tot nu toe bijna 387 duizend keer bekeken. Het is een ‘lyrics prank’ op haar vader, waarin ze via WhatsApp een grap uithaalt tegenover haar vader door zinnen uit een songtekst te halen. ‘Samen met de vlogs over het Tina Festival (festival voor meisjes waarin ze YouTubers kunnen ontmoeten) ben ik daar het meest trots op’, erkent Beau.

Veel tijd

Het houdt niet op bij YouTube alleen. De vijftienjarige Meppelse is ook actief op Musical.ly. Op dat platform heeft ze ongeveer 250.000 volgers. Naast YouTube vindt Beau dit het leukste om te doen. ‘Dat is toch het meest creatieve. Alles bij elkaar ben ik opgeteld het meeste tijd kwijt aan deze twee sites.’ Het grote verschil met YouTube is dat ze op Musical.ly dagelijks zo’n drie filmpjes neerzet. ‘Dat gaat stukken sneller, die hoef ik niet te editen. Het zijn meer playback video’s. Ik sta bijna elke dag in de top drie van Nederland.’

Er gaat veel tijd zitten in het maken van een video voor YouTube. ‘Als ik één video maak ben ik er de gehele dag mee bezig – zo’n negen of tien uur.’ Daarnaast heeft ze nog gewoon haar school. ‘Door goed en veel te plannen kan ik het combineren met school. Door de week ben ik bezig met school en in het weekend doe ik de video’s.’ Dan zit ze ook nog eens op Instagram, al zegt ze zelf dat ze niet zo heel actief is daarop. Desalniettemin heeft ze ruim 24.000 volgers op Instagram.

Ze blijft doorgaan met school en wil ook zeker gaan studeren in de richting van management en onderneming. ‘Het is heel belangrijk om school af te maken. We weten niet hoe internet er uit ziet over tien jaar, al denk ik dat vlogs wel blijven bestaan. Ik wil niet afhankelijk zijn van YouTube alleen.’