Bewoners Koedijkslanden zijn liftproblemen beu. Klachten over Woonconcept stapelen zich op: 'Geen uitzicht op verbetering'

Wat hebben de bewoners van de Jan van Goyenflat en de Ferdinand Bolflat gemeen? Een haperende lift. Met grote regelmatig weigert de lift dienst en worden de mensen die slecht ter been zijn aan hun lot overgelaten. De flatbewoners zijn het beu.

Met de recent geplaatste traplift kost het een bewoner vijf tot tien minuten per verdieping om naar boven of naar beneden te komen. Wie bovenin woont heeft minimaal veertig minuten nodig.

Met de recent geplaatste traplift kost het een bewoner vijf tot tien minuten per verdieping om naar boven of naar beneden te komen. Wie bovenin woont heeft minimaal veertig minuten nodig. Foto: NDC Mediagroep

Het merendeel van de bewoners voelt zich opgesloten in hun eigen woning. Een aantal van hen heeft verhuisplannen gemaakt omdat er geen uitzicht is op verbetering. ,,Dit is toch belachelijk. Mijn buurvrouw komt al een week niet buiten’’, zegt een vrouw die met twee volle boodschappentassen de trap oploopt. „Ik word hier zo moe van. Dit kan zo niet langer’’.

Traplift

Voor de bewoners van de Ferdinand Bolflat was de maat vol toen de lift het afgelopen week opnieuw begaf. Zij hebben hun buik vol van de haperende lift, de enige in het pand. Meerdere dagen was de lift niet beschikbaar, waardoor de inwoners de trap moesten nemen. ,,Dit is al de zoveelste keer in een korte periode’’, klinkt er.

Volgens de bewoners werd er drie dagen nadat de lift kapot ging, pas een traplift geplaatst. Maar ook de traplift zorgt voor veel problemen. „Het kost vijf tot tien minuten per verdieping. Wanneer je naar de bovenste verdieping moet, ben je dus zeker veertig minuten onderweg. En hoe moet je al je boodschappen meenemen? Mijn buurvrouw is geopereerd aan haar heup. Zij kan niet op dat kleine stoeltje zitten. Dat is pijnlijk om te zien, want zij is altijd gewend geweest om naar buiten te gaan. Nu zit ze letterlijk vast’’, vertelt een gefrustreerde bewoonster.

Geen oplossing

Woningstichting Woonconcept, eigenaar van de beide flats, betreurt de incidenten en laat in een schriftelijke reactie weten de situatie meer dan vervelend te vinden. Volgens een woordvoerder wordt er met man en macht gewerkt aan een geschikte oplossing. De stichting erkent dat de traplift geen oplossing is voor het probleem, maar hoopt dat de tijdelijke traplift uitkomst biedt. ,,Wij willen voorkomen dat bewoners tijdens een liftstoring hun huis niet uit kunnen.’’

Afhankelijk

De 93-jarige Betty Oosterwijk-Hoen woont al 36 jaar in de Ferdinand Bolflat en noemt het „bijzonder vervelend” dat de lift continue buiten dienst is: ,,Toen ik hier net kwam wonen, was er nooit wat aan de hand. De afgelopen jaren is het steeds raak. Je weet gewoon niet waar je aan toe bent. Soms is er een monteur en doet de lift het. Maar na een uur is de lift weer kapot. Het is gewoon erg vervelend, veel mensen zijn er afhankelijk van.’’

Gaan de liften vervangen worden? Volgens Woonconcept is dat nog niet aan de orde. ,,Helaas blijven de storingen komen. In het nieuwe jaar willen wij de lift compleet renoveren. Tot die tijd blijven wij ons best doen om de huidige lift veilig en betrouwbaar te laten functioneren.’’