Mark van der Veen.

Carrièreswitch van barman Mark van der Veen uit Meppel komt door corona in stroomversnelling (van de horeca naar de zorg)

Mark van der Veen. Foto: Daan Prest

Corona zorgt voor veel veranderingen in het dagelijks leven. Zo ook bij Mark van der Veen. Door de pandemie kwam zijn switch van de horeca naar de zorg in een stroomversnelling terecht.

Mark, je bent van oorsprong een echte horeca-man?

„Dat klopt, ik ben opgegroeid in Nieuwleusen maar verhuisde naar Meppel vanwege mijn werk. Toen ik bij Klein Oever in Balkbrug werkte, gingen we met ons personeel een avondje naar De Beurs. Daar was het erg druk, dus ik sprong die avond even bij. Ik raakte die avond aan de praat met de barman en hij vertelde dat ze een vacature open hadden staan. Ik werd aangenomen en verhuisde om die reden naar Meppel. Ik vond het wel lekker, want ik had net een stageperiode achter de rug bij een 5-sterrenhotel. Dus in Meppel vond ik toen weer even wat ‘normalers’.”

Wanneer begon je na te denken over een eventuele carierreswitch?

„Na mijn periode bij De Beurs heb ik lang bij theaterrestaurant Het Schellinkje gewerkt en vervolgens bij grand café De Burgemeester in Zwartsluis. Ongeveer vijf jaar geleden begon ik na te denken over de toekomst. Het probleem was echter dat je met horeca-papieren lastig een baan kan vinden in een andere sector. Een overstap kwam er niet van, ik ging aan de slag als bedrijfsleider bij stadscafé Oasis.”

Hoe ontstond dan die overstap naar de zorgbranche?

„Oasis is echt een topbedrijf, maar door het afgelopen jaar heb ik me wel afgevraagd hoe we uit deze situatie moesten komen. Toen het in de winter wel erg lang leek te gaan duren, begon ik na te denken over de toekomst. Ik knoopte wat gesprekjes aan in mijn netwerk om te kijken of ze nog uitdagende vacatures voorbij hadden zien komen. Toevallig raakte ik ook in gesprek met mijn huidige directeur, die kende ik omdat hij gast is van Oasis. Die vertelde dat De Nieuwe Zorg Thuis nog zocht naar een accountmanager. Ik solliciteerde en werd tot mijn verrassing aangenomen.”

Hoe verliep die switch?

„Daar heb ik ook over gesproken met mijn nieuwe werkgever. Toch waren we er beide van overtuigd dat dit moest gaan lukken. Zowel in de horeca als in de zorg heb je veel contact met mensen door hen te ontlasten. Ik heb natuurlijk geen ervaring voor deze job. Dus nu krijg ik een interne opleiding en loop ik veel mee met collega’s.”

Want hoe ziet je (werkzame) leven er nu uit?

„Als accountmanager houd ik de banden warm met opdrachtgevers. We bieden begeleiding en hulp in de huishouding aan. Contracten lopen vooral via gemeenten, ik mag het contact met die partijen onderhouden. Het bevalt erg goed, ik rol er lekker in. Sommige vaktermen moet ik nog even onder de knie krijgen, maar dat gaat goed komen. Daarnaast zijn veel overleggen nu online, waardoor ik makkelijk kan aanschuiven. En nog een groot voordeel: ik weet na 25 jaar eindelijk dat ik ieder weekend vrij ben.”