Zodra de parkeergarage aan de Kromme Elleboog in gebruik wordt genomen, mogen er geen auto’s meer parkeren op het Prinsenplein.

ChristenUnie is ongeduldig en oppert net als vorig jaar voor een 'groene gracht' in plaats van uitgraven Prinsengracht (en gaat dat volgend jaar weer doen)

Zodra de parkeergarage aan de Kromme Elleboog in gebruik wordt genomen, mogen er geen auto’s meer parkeren op het Prinsenplein. Foto: Daan Prest

Een groene strook met bomen en struiken en mogelijk met wat wandelpaadjes, en eventueel zelfs met wat water. De ChristenUnie ziet het als een prima alternatief voor het uitgraven van de Prinsengracht in Meppel.

Onlangs werd duidelijk dat het opengraven van de Prinsengracht al met al bijna tien miljoen euro gaat kosten. Dat is veel meer dan het opbrengt, blijkt uit onderzoek.

Vorig jaar kwam de ChristenUnie ook al met dit idee. Destijds wilde de partij het opnemen in het onderzoek naar de kosten en opbrengsten van het uitgraven van de Prinsengracht. Hoewel partijen het idee sympathiek vonden, ging het plan niet door.

Poging twee

Nu probeert ChristenUnie het dus opnieuw. „Niet alleen hier in de gemeenteraad wordt er positief over gesproken, maar zeker ook in de samenleving”, meent Gert Stam, raadslid van de partij. Onlangs werd het onderzoek gepresenteerd, maar dat is een conceptversie.

Tot en met vandaag (17 december) kon iedereen nog reageren op het rapport en vragen erover stellen. Die reacties en vragen worden verwerkt en daarna volgt een definitief rapport, waarschijnlijk in januari. Op 1 februari gaat, zoals het er nu uit ziet, de parkeergarage aan de Kromme Elleboog open. Dat houdt in dat het Prinsenplein autoluw wordt gemaakt. De ChristenUnie wil voorkomen dat het Prinsenplein dan een ‘haveloze aanblik’ en werpt daarom nu wederom het idee op.

‘Aantrekkelijk idee’

Andere partijen zien het echter nog niet zitten. „We hebben de eerste keer al aangegeven dat dit een aantrekkelijk idee is”, zegt Elisabeth Bakkenes namens Sterk Meppel. „Prematuur maar aantrekkelijk. Dat is nu niet anders. We hebben het rapport over de Prinsengracht nog niet besproken en de inbreng van de bevolking nog niet gehoord.” Ze vindt het dan ook geen goed idee om dan nu al met een andere invulling te komen voor het gebied. Ze kreeg bijval van het CDA.

Driemaal wordt waarschijnlijk scheepsrecht

Gert Stam concludeert daarop dat het plan het opnieuw niet gaat redden en trekt zijn idee in. Voor nu. „We vinden het van belang dat een onderwerp als dit goed besproken wordt. Ik denk dat het ook van belang is dat we iedereen daarin meenemen.” ChristenUnie gaat de groene gracht, zoals de partij het plan zelf noemt, op een later moment nog een keer inbrengen in de politiek. Nadat het definitieve rapport er ligt - dat wordt dus volgend jaar. Driemaal scheepsrecht lijkt in dit geval op te gaan.

Sterk Meppel laat weten open te staan voor de groene gracht. Bakkenes: „Als we het definitieve rapport hebben besproken en de inbreng van omwonenden en belanghebbenden hebben gehoord, dan is die groene gracht zeker een van de opties die we kunnen verkennen.” Waar iedereen het over eens is, is dat er wat moet gebeuren aan het Prinsenplein.

De straat is gekenmerkt door de vele automobilisten die zoeken naar een parkeerplekje en de vele kerende auto’s tussen het winkelend publiek. „Ik denk dat er een eensgezindheid is dat de handen jeuken om met Prinsenplein aan de gang te gaan”, reageert wethouder Robin van Ulzen. „Niets doen is geen optie, maar dat moet wel in de juiste volgorde gebeuren”, hamert ook hij op de bespreking van het rapport en de inbreng van omwonenden. Hij wil zich niet direct blind staren op een groene gracht. „We moeten naar alle aspecten kijken, dat is ook evenementen, fietsparkeren en inderdaad ook het groen en klimaatrobuust maken van de binnenstad.”

Eerder peilde de Meppeler Courant bij onder meer ondernemers aan het Prinsenplein wat ze vonden van het eventueel opengraven van de Prinsengracht. Bekijk hieronder de reacties.