Componist Stoppelenburg komt met nieuw muziekgenre in Schouwburg Ogterop

Willem Stoppelenburg in de Grote Kerk van Meppel. Foto: Wim Goedhart
Dit nieuwe genre ‘filmconcert’ neemt afstand van de gebruikelijke concertregistraties, is ook geen filmmuziek, maar richt zich op de verbeelding van bestaande muziek. En die bewerkstelligt op haar beurt een bijna electriserende wisselwerking tussen beide. Kijken en luisteren worden aldus intenser. Zogezegd een nieuwe manier - mede door verborgen tegenstellingen - om film, literatuur en beeldende kunst te verbinden met complete muziekstukken.
Stoppelenburg gebruikte soms bestaande of gemaakte verfilmingen van anderen, zoals in het Erotisch Kabinet uit Schilderingen in het Nijsinghhuis (Eelde Museum De Buitenplaats) en in de prachtige tuin van een bevriend schrijver bij zijn Ciacona. Ook in de strijd tussen Creed en Cross, (Credo (geloofsbelijdenis) versus Via Crucis (kruisweg). In andere gevallen ging hijzelf aan het werk, zoals bij de Zuid-Afrikaanse tragedie rond de dichteres Ingrid Jonker, bij de Drie Negro Spirituals en in Roodkapje, waarin de toenmalige opvoedkundige moed en tederheid het opneemt tegen het absolute kwaad van de thans beschermde wolf.
De twee Cabaretliederen (1988) op tekst van Willem Wilmink tonen de componist van een andere kant. Qua genre in dubbele betekenis want het gaat hier heel even om een live theateruitvoering in een film door hemzelf en dochter Charlotte Stoppelenburg.
Het ‘experimentele filmconcert voorstelling’ vindt plaats op zondagmiddag 2 oktober om 14.30 uur in Schouwburg Ogterop in Meppel.