'De zon schijnt en de temperatuur is ook voor wie in korte broek en T-shirt loopt prettig' | Dagboek Tim Veenema, speler MSC 1, op trainingsstage in Portugal

In het midden Tim Veenema. Foto: Wilco Knol

Inwoners uit de regio geven een inkijkje in hun dagelijks leven in de vorm van een dagboek. Wat doen zij, wat houdt hen bezig. Deze week Tim Veenema, speler van MSC 1. Hij was met de eerste selectie van de Meppeler voetbalvereniging op trainingsstage in Portugal.

Vrijdag 13 januari

De wekker gaat vroeg deze nacht. Om drie uur moet ik mij namelijk al melden bij de parkeerplaats bij de topsporthal op Ezinge. Daar wacht de bus van Boerhof Reizen die ons, de eerste selectie van de Meppeler voetbalvereniging MSC, een aantal bestuursleden en sponsors, richting luchthaven Schiphol brengt.

Teamgenoot Björn Lefferts pikt mij vanuit de Emmastraat op en wij zijn net als de andere jongens, allemaal op tijd. Een klein wonder, want zelfs de notoire laatkomers zijn er. Om kwart voor zes worden we door chauffeur Klaas voor de deur van de vertrekhal 1 afgezet. Op Schiphol is het dan al een drukte van belang. Het lijkt er op of half amateurvoetballend Nederland op reis gaat naar Spanje of Portugal om daar in prettige weersomstandigheden te trainen.

De vlucht verloopt zonder vertraging en om 10.00 uur Portugese tijd landen we op het vliegveld van Faro. De zon schijnt en de temperatuur is dan al zo’n 16 graden. Heerlijk. Met de bus vertrekken we daarna naar ons hotel in Albufeira. Een vijfsterrenlocatie die in deze tijd van het jaar goed betaalbaar is. De kamers in het Grand Muthu Oura View Beach Club zijn uitstekend. Dat vindt ook Max van Dijk, mijn kamermaatje de komende vier dagen. Samen geven we de jonkies ’s middags tijdens het padellen even een draai om de oren. Als routiniers in de groep winnen het toernooitje. Daarna is het tijd voor teambuilding en een biertje. Het licht gaat pas uit wanneer de klok, sinds ik ben opgestaan, 24 uur rond is geweest.

Zaterdag 14 januari

Na een korte nacht gaat de wekker om kwart voor negen. Ik stap als eerste onder de douche om maar niet te laat bij het ontbijt aan te schuiven. Trainer Guido Wind is deze dagen niet streng, maar heeft wel ‘straffen’ aangekondigd voor wie ’s morgens te laat is. Iedereen is scherp en meldt zich voor kwart over negen in de ontbijtzaal aan de rand van het prachtige zwembad. De zon schijnt en de temperatuur is ook voor wie in korte broek en t-shirt loopt prettig.

Na het ontbijt is het tijd om Albufeira ook bij daglicht te ontdekken. Deze populaire badplaats verandert in de winter in een spookstad. Nagenoeg alle bars, cafés en restaurants zijn gesloten. Terug in het hotel is het tijd voor de lunch. Ook dit is prima voor elkaar. Ik bel even naar huis om te informeren hoe het met mijn zwangere vriendin Suzan gaat. Eind maart verwachten wij ons eerste kind. Spannend dus. Bestuursleden en sponsors zitten heerlijk in de zon op het terras, terwijl de spelers hun rust pakken voor de wedstrijd later die dag.

Aan het einde van de middag verzamelen we ons voor een oefenwedstrijd tegen de amateurs van het Portugese Sport Algoz E Benfica. Op het kunstgras in Estádio Municipal Sao Bartolomeu de Messines kijken we al snel tegen een achterstand aan. Voor rust wordt deze door doelpunten van Jesse Bakker weggewerkt.. Zelf kop ik vlak voor rust de 2-1 binnen en Naoufal en Roy bepalen de eindstand op 4-1. Een nuttige oefenwedstrijd tegen een sportieve tegenstander.

Terug in Albufeira worden de sportkleren snel omgewisseld voor de uitgaanskleding. En na het eten gaan de beentjes van de vloer in één van de weinige clubs die wel open zijn in deze periode van het jaar.

Zondag 15 januari

De discipline die een dag eerder werd getoond om op tijd in de ontbijtzaal te zijn, ontbreekt deze ochtend. Niet iedereen slaagt erin om voor kwart over negen in de ontbijtzaal te zijn. Dat betekent voor de laatkomers bij de training die ’s ochtends op het programma staat, een extra 1000 meterloop. Zelf ben ik op tijd en na een bakje koffie en een broodje meld ik mij bij de bus die ons naar het trainingsveld buiten de stad brengt.

Op het kunstgras is het warm. De benen zijn nog gevoelig van de wedstrijd de avond daarvoor en het hoofd nog zwaar van het stappen. Toch wordt er goed getraind. Na de warming-up, volgen een positiespelletje en een afrondoefening. De training eindigt met een fel partijspel waarbij de verliezers moeten opdrukken. Terug in het hotel is het tijd om even te douchen en te lunchen. Daarna volgt de teambespreking waarin we vooruit kijken naar de tweede helft van het seizoen die voor ons op 4 februari in de oostelijke zaterdag 4e klasse begint met de belangrijke thuiswedstrijd tegen Zalk.

Na de bespreking is het tijd voor ontspanning. De meeste jongens zoeken het strand op om daar een biertje te drinken. Dag 3 eindigt andermaal in de binnenstad, al wordt het minder laat dan dag 1 en dag 2.

Maandag 16 januari

De laatste dag van onze trainingsstage. We mogen uitslapen en om 12.00 uur moeten onze kamers leeg zijn. Iedereen heeft zich gedragen. We krijgen de volledige borg terug. In Celebrations, de pub van Nederlandse eigenaren die speciaal voor ons deze dagen wel geopend is, volgt een sportquiz onder leiding van voorzitter Arjan Jonkers. Eenvoudige vragen worden opgevolgd door lastige vragen. Dat het team met Marc Holterman, Jeen Brand, Hajo van der Helm en Erwin Stephan zegeviert is geen verrassing.

De gemiddelde leeftijd van dit team is zo hoog, dat zij de vragen van ‘voor de oorlog’ wel goed weten te beantwoorden. De winnaars valt een fles champagne ten deel. We verlaten even na half vier het café en melden ons bij de bus die ons terugbrengt naar het vliegveld in Faro. Daar stijgt om tien over zeven het vliegtuig op dat ons om 23.00 uur weer op Nederlandse bodem afzet.

Wanneer de bagage van de band is gehaald, volgt een snel bezoek aan de Burger King. Daarna brengt buschauffeur Klaas ons weer naar Meppel. Het is al dinsdag wanneer Klaas ons klokslag half twee afzet op Ezinge. Ik ga snel naar huis, kruip in bed bij Suzan die heerlijk ligt te slapen.

Het wordt een korte nacht. Om half 8 moet ik de auto alweer in op weg naar een eerste afspraak in Nijmegen.