Directeur Piet van Dijk van Anne Frankschool in Meppel gaat met pensioen: 'Ik ben aardig sportief, daar kan ik mijn dagen wel mee vullen'

Directeur Piet van Dijk (65) van Kindcentrum Anne Frank uit Meppel gaat na 44 onderwijsjaren met pensioen. Martin Weegenaar, momenteel adjunct-directeur bij Kindcentrum Het Kompas, wordt zijn opvolger.

Piet van Dijk gaat met pensioen. Behalve dat hij directeur is van kindcentrum Anne Frank, staat hij ook nog een dag in de twee weken voor groep 1/2a.

Piet van Dijk gaat met pensioen. Behalve dat hij directeur is van kindcentrum Anne Frank, staat hij ook nog een dag in de twee weken voor groep 1/2a. Foto: Martijn Bijzitter

Piet van Dijk: „Ik heb bewust gekozen om met vervroegd pensioen te gaan. Eigenlijk zou ik in december 2022 aan de beurt zijn. In het achterhoofd speelt twee keer de lockdown mee. De wereld is dicht gegaan. In die tijd ga je ook over je eigen toekomst nadenken. Ik ben nog fit, zowel fysiek als mentaal. En ik wil eens gaan genieten van mijn vrije tijd.”

„Ik heb geen bucketlist. Het enige wat ik nog graag wil is de halve marathon van Amsterdam dit jaar lopen. Verder heb ik nog een museumjaarkaart, die ik natuurlijk de afgelopen tijd niet kon gebruiken, wil ik wat meer met het openbaar vervoer gaan reizen, ga ik meer tijd vrijmaken voor kunst en cultuur en verder gewoon meer genieten van de vrijheid.”

Na militaire dienst begonnen in het onderwijs

„Ik ben aardig sportief, daar kan ik mijn dagen wel mee vullen. Ik heb een mountainbike, en ik zit er aan te denken om ook voor een racefiets te gaan. Ik doe ook al een tijd aan hardlopen. Ik vind het lekker om individueel te sporten. Dan kan je gaan wanneer je zelf wilt en in je eigen tempo sporten. Ik denk dat ik drie, vier keer in de week sport. Ik fluit ook nog wedstrijden bij FC Meppel. Zelf kan ik niet meer actief voetballen vanwege knieletsel. De nieuwe sport padel vind ik geweldig om te doen, samen met twee zonen en dochter. En ik heb nog een abonnement op de sportschool.”

„Na de militaire diensttijd ben ik eind 1977 begonnen in het onderwijs. De eerste meters waren een paar maanden in een basisschool in Groningen. In januari 1978 ben ik begonnen in de dorpsschool van Hoogkerk, in Groningen. In 1990 ben ik naar Meppel gekomen, en heb ik tot 2000 bij De Akker in de Oosterboer gezeten. Daar heb ik de stap genomen naar plaatsvervangend directeur. Daarna ben ik directeur geworden bij De Schakel in Dalfsen en heb ik leiding gegeven aan de fusie van De Schakel met Het Kleine Veer, en de bouwplannen voor de nieuwe school nog meegemaakt. De laatste stap volgde in 2011: de Anne Frankschool. Daar zit ik inmiddels dus al tien jaar. Een hele leuke baan. Toen ik kwam was het nog een basisschool, in 2014 zijn we overgegaan naar een kindcentrum. Dat houdt in dat we ook kinderen van 0 tot 12 jaar opvangen.”

„Na de verschrikkelijke brand van 2007 heeft PCBO, tegenwoordig KindPunt, doorgepakt en een groter pand laten bouwen. Daar profiteren we nu nog steeds van, want we hebben met de bovenverdieping vier lokalen extra gekregen. Daardoor kunnen we nu ook de kinderopvang huisvesten. Anders was dat nooit mogelijk geweest.”

‘Het onderwijs is enorm veranderd’

„Onderwijs is enorm veranderd in die 44 jaar tijd. Het is van heel klassikaal naar veel meer individueel gegaan. Daar is de laatste jaren de digitalisering bijgekomen. We hebben de leerlingen veel meer in beeld gekregen. Een andere verandering is dat we speciaal onderwijs veel meer binnenshuis houden.”

„We hadden een leerling die met het syndroom van Down gewoon met de groepen is meegegaan en het afgelopen jaar de school hier heeft afgerond. Zo’n leerling zou vroeger veel sneller naar het speciaal onderwijs gegaan, in Meppel de Reestoeverschool, of de Mackayschool. We houden nu deze leerlingen zo lang mogelijk aan boord. Pas als het frustratieniveau op een te hoog niveau komt, gaan we kijken of de leerling toch naar een andere school moet. Dat is misschien wel de grootste verandering in het onderwijs.”

‘Het onderwijs heeft structureel extra geld nodig’

„De laatste vernieuwing is het Nationaal Programma Onderwijs, waaruit wij extra geld krijgen voor het herstel na corona. Wat je merkt uit de lockdown is dat de leerlingen met wie het vooraf goed ging, het beter gaat. Maar bij leerlingen die voor de lockdown al moeite hadden, zie je stagnatie. Met deze injectie hebben we meer mensen kunnen aannemen, en extra materiaal aangeschaft. Ook hebben we hiermee onze klassen kleiner weten te maken, naar ongeveer twintig leerlingen. Deze financiële injectie verlaagt onze werkdruk.”

„Het is wel een luxe dat we nu meer kunnen besteden. Ik hoop dat het dan ook nu niet blijft bij een eenmalige injectie. Het onderwijs heeft echt structureel extra geld nodig. Er wordt steeds meer van de scholen verwacht. Dat is zowel politieke als maatschappelijke druk. Als zinloos geweld een tijd in de aandacht staat, wordt de vraag gesteld of de scholen daar geen rol in moeten nemen. Datzelfde geldt bijvoorbeeld ook voor burgerschap. Dat wordt vanuit de maatschappij bij ons neergelegd. Dat betekent wel dat we moeten gaan schuiven in de lesroosters en dat we keuzes moeten maken.”

„Wij hebben de formatie voor volgend jaar inmiddels rond gekregen, maar andere scholen van KindPunt zijn nog zoekende om de klasindeling en docenten passend te maken. Een paar jaar geleden was dit echt nog iets voor in de Randstad. De laatste tijd begint dat ook hier te spelen.”

„Behalve directeur sta ik ook nog iedere twee weken een dag voor de kleuterklas, groep 1/2a. Dat vind ik voor mijzelf echt een verrijking. Het verbreedt mijn horizon. De kleuters zijn zo enthousiast. Je leert erdoor heel creatief te zijn. Ik ben heel blij dat ik deze twee functies, meester en directeur, heb kunnen combineren.”