Freonskip is van Friese oorsprong en door de huidige bewoners vanuit Frankrijk teruggehaald naar Nederlandse wateren

De naam van het schip zet menig voorbijganger op de Heerengracht in Meppel waarschijnlijk op het verkeerde been: Freonskip. Het laatste deel van de naam, ‘skip’ heeft namelijk niets met ‘schip’ te maken. En freon is een gas, maar ook dat wordt hier niet bedoeld. Freonskip is Fries en betekent Vriendschap.

Eigenaren Anneke en Dean van Freonskip.

Eigenaren Anneke en Dean van Freonskip. Foto: Leo de Harder

Zelfs eigenaar Anneke Hurenkamp (55) spreekt het Friese woord nog een beetje ongemakkelijk uit. „Vroeger heette het schip Op Nieuwe Zorg, later Amrot, Nooit Gedacht en Cura Nova. Drie eigenaren geleden kreeg het de de huidige naam”, vertelt ze. Het vrachtschip werd in 1914 gebouwd op de werf van Zwolsman in het Friese IJlst.

Waarschijnlijk is het schip tot na de Tweede Wereldoorlog actief geweest in de beurtvaart. Dat was een vorm van scheepsvaart waarbij personen en goederen volgens een dienstregeling langs een bepaald traject werden vervoerd. Deze vorm van vervoer is al erg oud. Zo werd er al vanaf 1654 tussen Meppel en Amsterdam in geregelde beurtvaart gevaren. Eind jaren zestig kwam in Nederland een eind aan de beurtvaart.

Hoewel het dus een Nederlands schip is, heeft het tweetal het gekocht in Frankrijk

Hurenkamp woont sinds 2017 samen met partner Dean Lovell (53) op de boot. Eerst in Hasselt en sinds 2018 op de huidige ligplaats in Meppel. Hoewel het dus een Nederlands schip is, heeft het tweetal het gekocht in Frankrijk.

„Wij kennen elkaar nu 27 jaar”, vertelt Anneke. „In 1999 vertrokken we met een zeilboot naar Australië. Daar hebben we 7 jaar gewoond. Vervolgens kwamen daar nog 4,5 jaar in Nieuw-Zeeland achteraan. Dean komt van down under, maar we wilden wel terug naar Nederland. We zochten een oud binnenvaartschip om op te wonen en om gasten op te ontvangen. Een speurtocht op internet leidde naar dit schip, dat in Frankrijk lag. In 2016 hebben we het gekocht en zijn we er in 6 weken tijd mee naar Hasselt gevaren.”

In die stad aan het Zwarte Water werd het op de werf van Bodewes onderhouden. „We hebben in totaal een jaar in Hasselt gelegen en nu werkt Dean op de Meppeler werf De Kaap”, lacht Anneke.

Stichting Schemegra adviseert gemeente over ligplaatsen

„We zochten een ligplaats in Meppel en daarvoor hebben we ons aangemeld bij de Stichting Schemegra ( sch epen in Me ppeler gra chten).” Deze stichting adviseert de gemeente over de ligplaatsen voor schepen in de Meppeler grachten. Het doel daarbij is dat een gevarieerd beeld van de historische binnenvaart ontstaat. ‘Meppel heeft qua grachten veel gedaan: de grachten open gehouden en gerenoveerd (er is zelfs onlangs een klein deel weer open gegraven), de sluis gerestaureerd, bruggen gerenoveerd en grachtenpanden (ook de molen) opgeknapt. Het enige wat nog ontbreekt, zijn de oude schepen. Het gaat dan om historische ex-beroepsvaartuigen, die zo beeldbepalend voor Meppel zijn geweest’, aldus de stichting op haar website. „En in 2018 mochten we aan de Heerengracht komen liggen”, vervolgt de bootbewoonster. „De reacties uit de buurt zijn positief en ook toeristen vinden de drie schepen achter elkaar een mooi gezicht.”

Eens in de 7 jaar moet het schip worden gekeurd

Anneke is deze zomer begonnen met het schilderen van het schip. „Je moet het bijhouden”, zegt ze. „We hebben dat een tijdje niet goed gedaan en dat moeten we dit jaar bezuren.” Over een paar jaar gaat het schip weer op de helling voor een onderhoudsbeurt aan de romp. „En eens in de 7 jaar moet het schip worden gekeurd.”

Anneke en Dean vinden het wonen op een schip erg leuk. „We hebben geen kinderen en er is dus ruimte genoeg. En als je gaat varen dan neem je alles mee. Soms varen we de Turfroute”, zegt Anneke die als onderzoeksverpleegkundige in Groningen werkt. „Nee, we gaan niet in Groningen liggen en ook nog niet op reis.” En daarmee blijft Freonskip een beeldbepalend element in de gracht van Meppel.

Varend erfgoed in Meppel

Alle nog behouden historische vaartuigen in de grachten van Meppel zijn in handen van particulieren, die hun schip vaak letterlijk van de sloop hebben gered. De schepen worden zonder subsidie, met veel liefde en kennis in de vaart gehouden. De Meppeler waterbewoners zijn trots op hun schip en ze zijn verknocht aan hun manier van wonen. Daarom publiceert de Meppeler Courant deze zomer een serie interviews met de schippers, over de passie voor hun schip, hun drijfveren en het wonen op het water.