De stadsbus in Meppel verdwijnt vanwege bezuinigingen.

Huh!? De stadsbus in Meppel rijdt dit hele jaar nog rond, maar zou eigenlijk vorig jaar al stoppen. Hoe zit dat?

De stadsbus in Meppel verdwijnt vanwege bezuinigingen. Foto: Ebel Zandstra

Eigenlijk zou hij al lang uit het Meppeler straatbeeld verdwenen moeten zijn, maar de oranje-witte stadsbus trekt nog altijd door de wijken Haveltermade, Koedijkslanden en Oosterboer. Sterker nog, dit jaar rijdt de bus ook nog rond.

Per 1 januari 2020 zou de stadsbus verleden tijd moeten zijn. Het kost te veel. De bus rijdt namelijk gemiddeld rond met anderhalve passagier per rit - en dat volgens een onderzoek voordat de coronacrisis uitbrak. Het aantal van 40.000 passagiers dat de bus jaarlijks zou moeten vervoeren, is nog nooit gehaald. Zet dat af tegen de 125.000 euro dat het jaarlijks kost. De gemeente had de keuze al gemaakt: de stadsbus verdwijnt.

AutoMaatje

Daarvoor in de plaats moet wel een alternatief komen, waar de gemeente zo’n 30.000 euro voor uittrekt. Waar bijvoorbeeld aan wordt gedacht is het ‘AutoMaatje’, een project van de ANWB. Daarin kunnen inwoners tegen een kleine vergoeding meerijden in een auto van een vrijwilliger. In Staphorst werken ze daar al mee, sinds januari. „Onze ervaring is erg positief”, vertelt Marlies Vedder. Zij is de coördinator van ANWB AutoMaatje Staphorst. „En het is niet alleen voor de deelnemers een mooi project. Ook de vrijwillige chauffeurs ervaren dit als erg waardevol. Zij kunnen iets betekenen voor plaatsgenoten. Dit zorgt voor leuke contacten en mooie gesprekken in de auto.”

„Ondanks dat we geen mooie start hebben, omdat het project vanwege de coronamaatregelen in maart alweer is stil gelegd, weten mensen ons zeker te vinden.” Toch werd in september al de 150ste rit gereden.

„Het draagt bij aan de bestrijding van eenzaamheid en stimuleert ook in de ontmoeting, dat was al een mooie reden om dit project op te starten. ” Maar er is ook nog een andere reden. En dat is toevallig ook de reden geweest om de stadsbus in Meppel op te zetten. En dat is de Wmo, de Wet maatschappelijke ondersteuning. Het is de bedoeling dat het aantal ritten van cliënten in de Wmo gaat afnemen.

Of in het geval de stadsbus in Meppel: het was de bedoeling. Want dat doel is nooit behaald. Mensen die gebruik maken van de Wmo blijken een taxi, die pal voor huis stopt, toch praktischer te vinden dan de stadsbus. En dan wordt het wel erg duur. De stadsbus wordt namelijk gefinancierd vanuit de Wmo. En daar krijgt de gemeente subsidie voor, maar die subsidie houdt eind 2021 op. Nog een reden om vervanging te zoeken dus.

Meppelers willen meerijden met AutoMaatje in Staphorst

Het AutoMaatje in Staphorst heeft al de nodige aandacht getrokken van inwoners van Meppel. Er is namelijk al een paar keer gebeld door inwoners uit Meppel of ze ook gebruik kunnen maken van de dienst. „Jammer genoeg kunnen we hier niet aan beginnen. Er is dus wel vraag naar, en het is zeker aan te raden aan de gemeente Meppel en de welzijnsorganisatie om dit mooie initiatief eens te onderzoeken en wanneer mogelijk ook in te zetten”, concludeert Vedder.

Waar de stadsbus niet bij de voordeur stopt, doet het AutoMaatje dat wel. „Deelnemers laten ook weten dat ze het prettig vinden dat ze hun afspraak doorgeven en er een chauffeur wordt geregeld. Ze worden bij de voordeur, op een afgesproken tijdstip opgehaald.” Sterker nog, het brengt nog wat extra service. „Chauffeurs willen gerust wachten bij bijvoorbeeld een bezoek aan de huisarts.”

Fietstaxi’s

Een andere suggestie die wordt gedaan voor de vervanging van de stadsbus zijn zogenaamde fietstaxi’s. Dat zijn elektrische fietsen met overkapping, waarmee een chauffeur twee of drie passagiers kan vervoeren. Die hoeven trouwens niet alleen gebruikt te worden door mensen die niet op eigen kracht kunnen reizen in Meppel, maar kunnen ook gebruikt worden voor bijvoorbeeld toeristische rondritten. In Zwolle werken ze al ongeveer tien jaar met de fietstaxi’s.

Maar de stadsbus rijdt nog steeds dagelijks rond in Meppel en 1 januari 2020 is toch al meer dan jaar geleden geweest. Oké, even was die uit het straatbeeld verdwijnen, tijdens de eerste coronagolf. Sinds 2 juni rijdt hij weer zijn rondjes, met een capaciteit van 40 procent. Met een gemiddeld anderhalf passagier per rit zou dat nu betekenen dat er gemiddeld 0.6 persoon per rit meerijdt. Of dat zo is, is nog niet bekend. Er zijn nog geen cijfers bekend sinds de herstart van de bus, maar er wordt wel rekening mee gehouden dat het aantal reizigers is afgenomen.

Dit jaar rijdt de oranje-witte bus nog steeds

En nu is bekend dat de stadsbus dit jaar ook nog te aanschouwen valt. En dat heeft - cru gezegd - helemaal niets te maken met de 2781 handtekeningen die Egon Zwikker, een van de chauffeurs van de stadsbus, ophaalde in een poging de gemeente op andere gedachten te brengen. Eind 2019 overhandigde hij de handtekening aan wethouder Henk ten Hulscher. Nee, de stadsbus gaat gewoon verdwijnen. Een keer. Feit. Maar pas als er een alternatief is gevonden.

Dat er nog geen alternatief was gevonden was eind vorig jaar al duidelijk, toen bekend werd dat de stadsbus begin dit jaar nog zou rijden. Inmiddels is het jaar 2021 begonnen en rijdt hij nog steeds. „De coronacrisis heeft er ook op dit dossier behoorlijk ingehakt”, zegt wethouder Henk ten Hulscher.

De kans is groot dat de bus het hele jaar nog wel door Meppel rijdt. Per 31 december stopt waarschijnlijk de subsidie die de gemeente ontvangt van het OV-bureau voor de stadsbus. Dus wil de gemeente de stadsbus per 1 januari 2022 anders hebben georganiseerd.