Ilka en Marco zijn eigenaren van Nappy's.nl, misschien wel de grootste webshop in wasbare luiers. Die runnen ze vanuit een oude koeienstal in Meppel. 'Het wordt steeds meer een fashionitem'

Pianospelen en een boek lezen. Twee hobby’s waar Ilka van der Poel al tijden niet meer aan toekomt. Samen met haar partner Marco Vermeer is ze eigenaar van Nappy’s.nl, een webshop in wasbare luiers.

Marco Vermeer.

Marco Vermeer. Foto: Wim Goedhart

De twee steken veel tijd in de webshop. „Ik denk dat onze werkweken wel uit 60 uur bestaan”, zegt Ilka. „Onze laatste vakantie dateert van augustus 2019”, zegt Marco. „Deze zomervakantie gaan we weer een weekje weg in eigen land”, kijkt Ilka alvast vooruit.

In een voormalige koeienstal in een buurt die bekend staat als Nijentap, of Noord IV, liggen zo’n 5000 luiers in stellingkasten. De boerderij is rond 1906 gebouwd, maar heeft een heel modern interieur. Op 1 april 2019 trokken Ilka en Marco erin. Vier kinderen hebben ze, en een hond. Buiten zijn zo nu en dan hun kippen te horen. En uiteraard hebben ze nog die duizenden wasbare luiers.

Wasbare luiers

Het is een kleine markt, maar wel een met een ontzettende groei. Inmiddels werken er naast Ilka en Marco nog vijf mensen voor Nappy’s.nl . Eigenlijk wil Ilka er nog wel een fulltime werknemer bij hebben. De kinderen helpen ook al mee. „Dan bouwen ze van Duplo een treinspoor door de stal en vragen ze of ze nog luiers voor ons kunnen vervoeren”, vertelt Ilka lachend. Daarnaast zijn er nog zo’n vijftig consulenten, verspreid over België en Nederland, die Nappy’s aanprijzen. Zij geven klanten gratis advies en vertellen over hun ervaringen met wasbare luiers.

Of ze de grootste webshop in wasbare luiers zijn van Nederland, durft Marco niet met honderd procent zekerheid te zeggen. „We hebben in ieder geval wel het grootste aanbod in verschillende soorten.” Wie denkt dat wasbare luiers net als wegwerpluiers gewoon wit zijn, heeft het volledig mis. Er zijn tal van merken en ze zijn in verschillende kleuren, patronen en stoffen te verkrijgen. „Het wordt steeds meer een fashionitem”, aldus Ilka. „We hebben ook echte fans die ieder nieuw merk of printje meteen willen hebben.”

Overname

Ilka zat in 2015 thuis op de bank door haar mail te scrollen. Ze ziet een mail van Nappy’s voorbijkomen, waar ze dan al haar wasbare luiers koopt voor haar zoon. De webshop stopt ermee en is op zoek naar een opvolger. Zo’n twee à drie weken later is Ilka de nieuwe eigenaar van de webshop. „Eigenlijk voor een prikkie overgenomen.”

De winkel stelt op dat moment nog niet zo veel voor. Er wordt slechts één product verkocht. „De omzet die er toen werd gedraaid, draaien we nu in een weekend”, weet Marco. Eigenlijk bouwt Ilka de webshop van de grond af aan op. Dan wonen ze nog in Batenburg, een dorpje vlakbij Nijmegen. „Een heerlijk dorpje om te wonen”, vindt Marco. „We woonden in een klein huisje naast de kerk die tijdens de beeldenstorm werd bestormd.”

Ze hadden het er naar hun zin. De webshop liep steeds beter. Er kwam een doos wasbare luiers bij in huis. En nog een. En nog een. Om ruimte te maken is eerst een kledingkast leeggetrokken om daar alle luiers te stallen. Vervolgens moest de boekenkast eraan geloven en uiteindelijk stond zo’n beetje de hele woonkamer (drie meter hoog) vol met luiers. Ilka: „Het was een kruip-door-sluip-door. We konden nog net een beetje door het huis lopen.”

Soms kon dat ook gewoon niet meer. Was de voordeur geblokkeerd, omdat de hal helemaal vol stond met dozen luiers die verkocht waren en opgehaald moesten worden, terwijl de nieuwe lading alweer binnenkwam. „Dan ontplofte het”, beschrijft Marco het. Via de achterdeur naar binnen en buiten gaan was de oplossing. Niet snel daarna drongen de luiers ook de slaapkamers naar binnen.

In een zoektocht naar meer ruimte stuitten ze op de boerderij aan de Zegelhorstweg. Ongeveer op het driegemeentenpunt. Vroeger hoorde het nog bij Havelte, gemeente Westerveld, sinds 1998 hoort buurtschap Nijentap bij Meppel. De boerderij ligt aan de Oude Vaart. Aan de andere kant is het grondgebied van De Wolden.

„We wilden geen klushuis. Dit was liefde op eerste gezicht”, vertelt Ilka. „We zochten een woning waar we met zijn allen kunnen leven, en ondertussen de webshop kunnen runnen.” Ruimte is er zat. Nu wel. Waar de woning meteen klaar is om te betrekken, was er aan de oude koeienstal nog genoeg werk te doen om het geschikt te maken voor Nappy’s. „Dat hebben we uitbesteed”, lacht Marco. Tijdens die renovatie stonden toch weer de luiers in de woonkamer. „Het was eigenlijk nog erger dan voorheen”, kunnen de twee er nu hartelijk om lachen.

Wasbare luiers worden steeds populairder

De markt in wasbare luiers groeit zo’n 20 procent per jaar. Nappy’s groeit ieder jaar harder, zegt Marco. Daar zijn ze blij mee, maar er heerst bij Ilka ook een angst. „Nu sturen we nog kaartjes met een persoonlijke tekst naar klanten. En als iemand opnieuw bij ons besteld kennen we de naam nog. Ik ben soms wel eens bang dat dat verdwijnt als we nog meer groeien. Dit willen we nog zolang mogelijk vasthouden.”

Vaste baan opgezegd om fulltime aan de slag te gaan

Ze hebben al aardig wat voor opgegeven om te komen tot waar Nappy’s nu staat. „Hobby’s hebben we niet meer”, zegt Ilka. In 2019 gaf Marco zijn baan op om fulltime verder te gaan met de webshop. „Een risico. Dat was onze enige financiële zekerheid”, zeggen de twee. Marco was actief als aandelenanalist. Iets wat hij overigens nog steeds wel graag mag doen als hobby; volgen hoe het met bedrijven gaat. Maar tijd daarvoor heeft hij eigenlijk niet.

„Mensen denken vaak dat er een groot bedrijf achter ons schuilgaat en dat we miljoenen verdienen. Dat is echt niet het geval”, vertelt Ilka. „Het is in dat opzicht echt een kleine markt.” Ze verwijzen naar een paar grote opdrachten die ze hebben gehad. Vorig jaar hingen er in Stomerij & Wasserij Meinen in Meppel ineens honderden wasbare luiers te drogen voor een proef in Rotterdam, en onlangs had Nappy’s nog een opdracht voor Fred Foundation, een stichting in Amsterdam. De stichting verspreidde 1000 pakketten aan moeders in Amsterdam-West, met daarin van wasbare zoogcompressen van Nappy’s.nl. Een flinke order, die zelfs in China gevolgen had. „De maker in China moest voor deze opdracht twee weken extra de tijd nemen”, geeft Marco de marktgrootte aan.

De keuze van Marco om fulltime voor Nappy’s aan de gang te gaan, is een geslaagde keuze geweest, concluderen de twee. Waar eerder Marco terugkwam van werk - „en dan ging ik ook eigenlijk net iets te vroeg van werk” - ging eten en nog net de kinderen welterusten kon wensen, is er nu meer balans gekomen. Ilka: „Het voelde eerst nog als mijn bedrijf. Nu is het echt ons bedrijf geworden.”

Piano spelen zal nog wel even een tijd achterwege blijven. „Ik heb een tijd lang pianoles gehad”, zegt Ilka. „Ik denk dat ik dat nu wel verleerd ben. Eigenlijk zonde. Hopelijk komt er in de toekomst wat meer tijd, dat ik het weer kan oppakken.”