Leerlingen uit Meppel bouwen mee aan elektrische racewagen van Gymnasium Celeanum in Zwolle. 'Deze auto is lichter en gestroomlijnder'

Een team van twintig leerlingen, onder wie twee uit Meppel, neemt nog geen vakantie. De scholieren van het Gymnasium Celeanum in Zwolle bouwen een elektrisch voertuig dat in september meedoet aan de EV Experience op het circuit van Zandvoort en in de zomer van 2022 aan de Shell Eco-marathon, een Europese wedstrijd voor zelfontwikkelde, energiezuinige voertuigen.

Een deel van het team van CeleRacing: Bovenste rij: Roelof Zijda, Berber de Vries, Emily van Dijk, Robert jan Medendorp, Jasper van Keulen en Kylian Wieringa. Onderste rij: Piene Land, Caitlin de Groot, Fedde Rommens en Annika Werkman.

Een deel van het team van CeleRacing: Bovenste rij: Roelof Zijda, Berber de Vries, Emily van Dijk, Robert jan Medendorp, Jasper van Keulen en Kylian Wieringa. Onderste rij: Piene Land, Caitlin de Groot, Fedde Rommens en Annika Werkman. Foto: Michiel Kolle

De docenten van het gymnasium zitten in groepjes in het gras voor het schoolgebouw aan de Zoom in Zwolle. Bossen bloemen staan klaar, gevulde glazen op de tafels. Het onderwijzend personeel maakt zich op voor een toespraak en het afscheid van een collega. Daarna begint voor hen de vakantie.

De leerlingen merken niets van het feestelijke gebeuren. Hoewel de zomervakantie voor de scholieren al twee weken geleden is begonnen zitten ze nog in een lokaal. Ze werken aan een nieuwe zelfgebouwde elektrische auto. De aankomende weken gaat de school dicht, dus ze willen nog zoveel mogelijk afmaken. De scholieren krijgen geen punten voor het werk maar toch offeren ze graag twee weken vakantie op. „Het is echt heel leuk om samen iets te doen en het is vooral heel gezellig”, verklaart een van de deelnemers.

De nieuwe auto is een verbeterde versie van de eerste wagen waarmee in 2019 in Oss de kwalificatie voor de Shell Eco-marathon werd behaald. „Het was nog een hele klus om die auto door de technische keuring te krijgen”, zegt Emily van Dijk, leider van het toenmalig team. „De specificaties voor het voertuig zijn zeer gedetailleerd. Shell heeft er een heel boekwerk van gemaakt. En over sommige eisen hebben we gewoon heen gelezen.”

Hulp van oud-leerlingen en sponsors

Van Dijk heeft de middelbare school inmiddels verlaten en studeert nu rechten en psychologie. Toch komt ze nog regelmatig bij haar oude school op bezoek om het nieuwe team te adviseren en te ondersteunen. Ze is niet de enige oud-leerling van het Celeanum die betrokken is bij het team van CeleRacing. Ook een student aan de Universiteit van Twente bouwt nog mee aan het voertuig. Hij is verantwoordelijk voor de aluminium wielkappen en spatborden.

Daarnaast krijgen de scholieren veel steun van sponsors. Deze betalen geen euro’s maar dragen bij door kennis of materialen te leveren. Ook voeren ze veel gespecialiseerde werkzaamheden uit. Zo zorgt Fiberneering uit Zwolle voor het 3D-printen van het frame van de kap van de auto. „Dat frame hebben we verder afgewerkt met epoxy en carbon”, legt Caitlin de Groot (15) uit Meppel uit.

Fedde uit Meppel is het jongste teamlid

„Het bedrijf RPP Kunststofoplossingen uit Nieuwleusen zorgt dan weer voor de plexiglaskoepel waaronder de bestuurder zit”, zegt Fedde Rommens, die net als Caitlin deel uitmaakt van het ‘kap’-team. Hij is met zijn 13 jaar de jongste leerling van het team. Toch zit hij al in de vierde klas. Fedde woont in Meppel waar hij naar de Kwadraatafdeling, gevestigd bij kindpunt De Akker ging. Hij hoopt op zijn 14de of 15de te gaan studeren aan de universiteit. „Theoretische natuurkunde of wiskunde, dat lijkt me wel leuk.”

De groep deelnemers aan het project bestaat uit een marketing team en een technisch team. Berber de Vries richt zich op sponsors en de contacten met de pers. Anna Jonker zorgt voor de nieuwsbrief, de onthulling van de nieuwe wagen en „de voorbereiding op Zandvoort”, terwijl Patrick Siemonsma de website CeleRacing.nl heeft gebouwd.

Het technische team bestaat uit de drie subteams; frame, kap en elektro. Zij krijgen veel steun van het Blue Racingteam van Hogeschool Windesheim, dat eerder al eens aan de wedstrijd heeft meegedaan.

Electric vehicle- evenement in Zandvoort

Er zijn in Nederland slechts twee middelbare scholen die aan de Shell Eco-marathon deelnemen. De meeste deelnemende teams komen vaak van hogescholen of universiteiten. De andere school is het Stedelijk Gymnasium Haarlem. „Zij hebben ervoor gezorgd dat we samen aanwezig zijn op het electric vehicle (EV) evenement in Zandvoort”, verklaart Berber de Vries.

Een paar dagen voor die tijd wordt de nieuwe auto van CeleRacing onthuld. „Deze is veel lichter en gestroomlijnder dan de eerste auto”, verklaren de framebouwers. Dan zal ook de bestuurder, Naomi Hartemink uit Dronten voor het eerst met de auto rijden. „Ik ben de kleinste en de lichtste”, verklaart Naomi. „En bovendien ben ik 16 en voldoe daarmee aan de leeftijdseis.”

‘Een boek lezen dat kunnen ze al wel’

Economiedocent Liekele Gaastra pendelt heen en weer tussen het grasveld voor de school en het klaslokaal. Hij is de begeleider van het team. „Een boek lezen dat kunnen deze leerlingen al wel, maar ze leren heel veel van deze praktische vaardigheden. Je ziet ze groeien als ze met sponsors praten of een technisch probleem hebben opgelost. Dat is geweldig om te zien.”

Ook rector Frank Dost is trots op de scholieren. „Van de 760 leerlingen komt ongeveer 50 procent uit de wijde regio. Kampen, Dronten, Lelystad en ook uit Meppel, waar ik zelf ook woon. Soms wonen ze op een uur reizen van de school. Deze groep komt al twee weken lang elke dag bij elkaar. Dat zegt wel wat over de motivatie.”

Lees meer: Shell Eco-marathon , EV Experience en CeleRacing .