Lichtblauwe, transparante panelen zorgen ervoor de gehele brug straks mooi opgaat in de omgeving.

Luchtbrug bij Scania-fabriek in Meppel krijgt vorm. Geverfde onderdelen voor vrachtwagencabines gaan daar straks heen en weer

Lichtblauwe, transparante panelen zorgen ervoor de gehele brug straks mooi opgaat in de omgeving. Martijn Bijzitter

Bij de Scania-fabriek in Meppel is vanaf 1 maart begonnen met het bouwen van de luchtbrug. Die verbindt de huidige fabriek met de nieuwe hal, die recent gebouwd is.

In de nieuwe hal worden twee nieuwe lakstraten gerealiseerd en door middel van de luchtbrug worden de exterieurdelen getransporteerd naar de ‘overkant’. In de nieuwe fabriek gaat Scania de grondlak voor vrachtwagencabines spuiten, door middel van acht robots. Wanneer de delen daar geverfd zijn, gaan ze weer via de luchtbrug weer terug naar de huidige fabriek, waar ze vervolgens worden afgelakt in de juiste kleur.

Industrieweg deels afgesloten

De luchtbrug hangt over de Industrieweg en hierdoor heeft de bouw van de brug impact op Meppel. De Industrieweg is deels voor drie weken afgesloten. In die drie weken tijd wordt de volledige staalconstructie van de brug opgebouwd, kanaalplaatvloeren gelegd, zijwanden geplaatst, het dak dicht gemaakt én geïsoleerd en wordt de betonvloer binnen in de brug gestort.

Nu, na één week bouwen, krijgt de brug al vorm, doordat de staalconstructie zo goed als klaar is en de kanaalplaatvloeren liggen. Wat de bouw van de brug lastig maakt is dat er meerdere kranen en hoogwerkers tegelijk aan het werk zijn op een klein oppervlak. Er wordt om die reden extra aandacht besteed aan de veiligheid.

Negen meter boven de weg

De brug is in totaal 40 meter lang en 15 meter hoog, waarbij de onderkant van de brug 9 meter boven de weg hangt. De panelen op de zijkant van de brug worden uitgevoerd in een lichtblauwe, transparante variant, zodat de gehele brug straks opgaat in de omgeving.