Man (73) uit Meppel slachtoffer van pinpasfraude. Politie is op zoek naar dader

Bij bankmedewerkerfraude bellen oplichters mensen op en doen zich voor als bankmedewerkers, om hen zo geld afhandig te maken. Foto: Shutterstock
De Meppeler was thuis toen er werd gebeld. De persoon aan de telefoon vertelde ‘dat een verdachte transactie was onderschept op zijn bankrekening en zijn pinpas moest worden ingenomen voor controle’. Vervolgens kwam een zogenaamde medewerker van de bank aan de deur en nam het pasje in, met de belofte dat hij straks weer terug zou komen. Toen dit niet gebeurde, kreeg de man argwaan en sloeg hij alarm.
De verdachte was een man van ongeveer 20 jaar oud. Hij heeft een getinte huidskleur en droeg die avond zwarte kleding met een zwarte pet. Ook had hij een wit mondkapje voor. De verdachte was rond kwart voor zes in Meppel. Met de gestolen bankpas werd er al rond twintig over zes een bedrag gepind in Wolvega.
Mensen die iets gezien hebben, kunnen contact opnemen met de politie via het nummer 0900-8844.
Slachtoffers van deze slinkse vorm van oplichting kunnen veel geld kwijtraken. Onthoud dat een bank nooit via de telefoon om inloggegevens en pincodes zal vragen. Ook zal de bank nooit iemand langs sturen om bankpassen op te halen of vragen om een pas op te sturen.
Slachtoffer geworden? Voor de politie is het heel belangrijk dat er aangifte wordt gedaan. Zo krijgen ze goed in beeld waar de oplichtingen plaatsvinden en kunnen ze de daders opsporen.