Winkels zijn weer open op afspraak.

Meppel moet nog even wennen aan ‘winkelen op afspraak’

Winkels zijn weer open op afspraak. Martijn Bijzitter

Meppel - In je eentje shoppen op een aangewezen tijd, sinds woensdag mag het in Nederland. Maar de inwoners van Meppel en omgeving stonden 3 maart nog niet massaal te trappelen om weer eens stevig in te slaan.

Het is woensdag, vlak voor het middaguur, niet bepaald druk in de stad. Drogisterijketens trekken veel publiek, maar dat is de afgelopen weken niet anders geweest. Zij hoefden ten slotte de deuren niet te sluiten tijdens de lockdown. Verder is het rustig, uitgezonderd van enkele grote ketens. Bij Wibra en Action stromen de reserveringen namelijk binnen.

Aan het Prinsenplein trekt de Action woensdag veel klanten. „Maandag en dinsdag konden mensen reserveren, de komende twee dagen zitten we al helemaal vol. Klanten komen hier op een vooraf besproken tijdstip aan de deur en hebben dan 10 minuten de tijd om te winkelen. Na 8 minuten geven we een seintje dat de tijd er bijna op zit zodat ze richting de kassa kunnen lopen. Veel mensen komen hier momenteel voor de tuinspullen. Verder zijn veel mensen na deze koude winter door hun ruitenwisservloeistof heen. Attributen voor de auto worden namelijk veel verkocht”, vertelt een medewerkster van de Action.

Boodschappenlijst

Buiten staan twee dames, ze willen liever niet met hun naam in de krant. „Straks leest mijn man dit, hij weet niet dat ik hier kom inslaan”, grapt ze. „Ik heb een flinke boodschappenlijst, want ik heb vrienden en familie even gebeld om te vragen of ze nog wat nodig hadden. Mijn moeder vond het ideaal dat ik hier naartoe ging. Ze heeft geen internet, dus online bestellen zat er voor haar niet in. Het lijstje is goedgevuld: telefoonhouders, kwasten en geurtjes voor in de auto. Van alles eigenlijk. Ja, dat wordt rennen. Maar ik heb de hardloopschoenen al aan, zie je? Haha.”

Een andere dame wacht voor de winkel tot haar dochter de buit heeft ingeslagen. „Het maakt mij niet zo veel uit. Mijn dochter wilde graag shoppen, dus die heeft online gereserveerd. Maar ik heb het niet gemist hoor. Als ik wat nodig heb, kan ik het ook laten bezorgen. Maar ik ben wel blij dat de kappers weer open mogen hoor, daar ging ik vanmorgen direct naartoe.” Zo trots als een pauw showt ze even haar nieuwe look.

Wennen

Lang niet bij alle modezaken loopt het direct storm, veel kledingwinkels ogen leeg. Wellicht voelt het voor mensen wat ongemakkelijk om als enige met het personeel in de winkel te zijn. Bij ‘Norah’ aan de Hoofdstraat hebben ze daar minder last van. De verkoopsters in de deuropening laten net een klant naar binnen. „We hebben veel afspraken, het valt niet tegen. Hier kan men kiezen of ze 10, 20 of 30 minuten komen winkelen. De meeste klanten kiezen voor die laatste optie. Het is even wennen met dit nieuwe systeem”, zeggen de dames. „Maar het is heel leuk dat je toch weer persoonlijk contact hebt met de mensen.”

Door Robert Jansema