'Mijn bankrekeningnummer geven? Nooit!' Krasse Meppeler trapt niet in phishing telefoontje. Wel wil hij anderen waarschuwen

Fraude via WhatsApp. © EPA/Tyler Gough/Beeldbewerking DG

„Ik kreeg een telefoontje van iemand van de gemeente Meppel. Hij wilde geen naam geven. Het zou gaan over goedkope energie. Daarvoor had hij wel even mijn bankrekeningnummer nodig.”

„Nou dat doen we dus niet!”, vertelt Tinus Katoele uit Meppel, die al behoorlijk op leeftijd is. „Ik heb wel een half uur aan de telefoon gehangen. Hij belde vanaf een 06-nummer. Hij bleef er maar bij dat hij namens de gemeente Meppel belde. Raakte zelfs gepikeerd toen ik door bleef vragen. Ik heb uiteindelijk maar opgehangen.”

Daarna belt Katoele met de gemeente Meppel om te vragen of er werkelijk iemand namens hen rondbelt. „Er is me verzekerd dat niemand van de gemeente ooit om een bankrekeningnummer zou vragen. Ook heb ik het voorval gemeld bij de politie.”

Telefonische phishing is iemand die onverwacht en ongevraagd belt om iemand op te lichten. Dit gebeurt ook via sms-berichten op de mobiele telefoon. „Ik ben er niet ingetrapt. Ik zou nooit mijn gegevens weggeven. Ik hoop dat anderen ook alert hierop zijn.”

Nieuws

Meest gelezen