Auto’s mogen straks niet meer over de Nieuwe Nijeveenseweg rijden.

Nieuwe Nijeveenseweg wordt een fietspad

Auto’s mogen straks niet meer over de Nieuwe Nijeveenseweg rijden. Martijn Bijzitter

Meppel - De Nieuwe Nijeveenseweg moet een fietspad worden. Met dat plan komt de gemeente Meppel.

Momenteel is de Nieuwe Nijeveenseweg nog verboden voor fietsers, die moeten over de Nijeveenseweg. Maar met het realiseren van de fietstunnel onder de rotonde bij de watertoren komt daar verandering in. Dan kan de doorgaande weg vanaf de watertoren tot aan de nieuw gebouwde rotonde bij Nieuwveense Landen veranderen in een fietspad.

De Nieuwe Nijeveenseweg wordt wel iets versmald voor het fietspad. Een gedeelte van de weg dat hierdoor vrijkomt, wordt toegevoegd aan de braakliggende stukken bouwgrond aan de Zetsel.

Dat de doorgaande weg een fietspad kan worden, heeft alles te maken met de fietstunnel die er nu toch echt lijkt te komen. Door de komst van deze fietstunnel, is er een nieuwe rotonde nodig bij de watertoren. Bij die nieuwe rotonde komt de afslag met de Nieuwe Nijeveenseweg voor automobilisten te vervallen. Daarvoor in de plaats worden er twee andere ontsluitingen gerealiseerd naar de Nieuwveense Landen. Eentje via de westkant - bij de rotonde met de Handelsweg - en eentje aan de oostkant, vanaf de N371/Steenwijkerstraatweg. Tevens wordt er een extra rotonde geplaatst op de kruising van de N375 met de N371.

Omrijden naar Nijeveenseweg, Nieuwveense Landen en Nijeveen

De Nieuwe Nijeveenseweg ontoegankelijk maken voor auto’s - en niet meer verbinden met de rotonde - betekent dat de directe aansluiting met de watertoren en het leer- en werkcentrum komt te vervallen. Deze locaties zijn in het vervolg met de auto via de rotonde met de Handelsweg en de Bremenbergweg te bereiken. Verkeer vanuit de Bremenbergweg gaat vervolgens via een ongelijkvloerse kruising (een soort viaduct) over het fietsverkeer uit de fietstunnel heen.

De woningen aan de Nijeveenseweg zijn bereikbaar via de nieuwe oostelijke en westelijke ontsluitingsweg. Aan het einde van de Nijeveenseweg, bij de watertoren, wordt een keerpunt gerealiseerd voor gemotoriseerd vervoer.

Het dagelijks bestuur van de gemeente begrijpt dat de bewoners moeten omrijden, dat geldt ook voor de bewoners van de Nieuwveense Landen en Nijeveen. „Daar tegenover staat dat de bereikbaarheid en verkeersveiligheid voor alle fietsers en voetgangers sterk verbetert door de aanleg van de fietstunnel”, zo motiveert het college het besluit.

De maatregel houdt ook in dat de carpoolplaats bij de watertoren verdwijnt. Er wordt onderzocht of het financieel haalbaar is om in het gebied Noordpoort voor een vervangende carpoolplaats te zorgen.

Eerst nieuwe wegen, dan pas fietstunnel

De gemeenteraad moet nog wel akkoord gaan. Het college laat weten dat het reacties vanuit de samenleving nog kunnen zorgen voor „beperkte aanpassingen”.

De aanleg van de fietstunnel en de nieuwe rotonde bij de watertoren, wordt volledig door en voor rekening van de provincie Drenthe uitgevoerd. De provincie stelt daaraan wel de eis dat de gemeente de extra ontsluitingen aan de west- en oostkant van de Nieuwveense Landen aanlegt.

De fietstunnel en de rotonde bij de watertoren worden overigens pas aangelegd als de twee ontsluitingswegen er liggen. Deze nieuwe routes dienen dan meteen voor de omleidingsroute tijdens de werkzaamheden aan de fietstunnel en rotonde.