De terugkeer van de gracht op het Prinsenplein lijkt er niet te gaan komen.

Opengraven Prinsengracht is geld in het water gooien. Conclusie onderzoek: het kost bijna 10 miljoen euro en levert Meppel nauwelijks iets op

De terugkeer van de gracht op het Prinsenplein lijkt er niet te gaan komen. Foto: Daan Prest

Het opengraven van de Prinsengracht kost 9,4 miljoen euro en zou 76.430 euro opleveren. Dat is de harde conclusie die advies- en ingenieursbureau Witteveen+Bos trekt. Het bureau had van de gemeente opdracht gekregen om de financiële gevolgen van het opengraven van de gracht te onderzoeken.

Bijna 4 miljoen euro gaat zitten in het daadwerkelijk opengraven van de gracht, tot aan de Groenmarkt. Maar er komt ook eens 4 miljoen euro bij voor een brug die open kan. Deze brug verbindt het verkeer van de Kromme Elleboog met de Marktstraat. De onderhoud van deze brug wordt op een kleine 1 miljoen euro geschat. Met nog drie ton aan onderhoudskosten voor de gracht worden de totale kosten op 9,4 miljoen euro geschat.

Dat het opengraven duur zou worden, was wel verwacht. De voorstanders van het opengraven van de gracht hamerden er altijd op dat het ook veel goeds brengt - extra werkgelegenheid, woningen die meer waard worden en het zou beter zijn voor het milieu.

Maar zo heel veel levert het Meppel niet op. Behalve de kosten zijn ook de mogelijke baten in beeld gebracht: 76.430 euro in totaal.

Meer bestedingen

De terugkeer van de gracht kan een impuls geven aan de binnenstad van Meppel. Verwacht wordt dat er dan ongeveer 2 miljoen euro meer besteed gaat worden. De redenatie is dat bezoekers de binnenstad gezelliger gaan vinden, waardoor ze langer blijven en meerdere winkels/horeca aandoen.

Panden rondom de gracht kunnen 10 procent in waarde stijgen, wat neerkomt op ongeveer 1,4 miljoen euro. Door de aanleg van de gracht is het denkbaar dat het winkelaanbod in de straat zal veranderen. Het is mogelijk dat winkelpanden veranderen in (luxe) woningen aan de gracht en dat de winkels die er blijven een luxere uitstraling krijgen. ‘Hiervan verwachten wij dat een wezenlijk ander en mogelijk ook meer publiek wordt aangetrokken dat meer te besteden heeft’, schrijven de onderzoekers, met als kanttekening dat deze ontwikkeling ook mogelijk is bij een andere inrichting van de Prinsengracht.

Mensen in de gracht vallen

De opbrengsten worden echter tenietgedaan door het veiligheidsaspect. Dronken mensen die in de gracht vallen, waarvoor hulpdiensten moeten uitrukken, bijvoorbeeld. Het uitgaansleven in Meppel bevindt zich vooral rondom de Prinsengracht, dus die kans wordt zeker niet uit gesloten. En dat kost geld: ziektekosten en het uitrukken van de hulptroepen. Flink veel geld zelfs, want er wordt geschat dat dit in totaal 3,3 miljoen euro gaat kosten.

Het opengraven van de gracht is een lang lopende discussie in Meppel. Het is een wens van Sterk Meppel. Het lukte de partij om dit onderzoek in het coalitieakkoord op te nemen. Zelfs al zou het financieel haalbaar zijn geweest en zou de gemeente op zoek zijn gegaan naar de middelen, dan nog was de aanleg van de gracht nog geen zekerheid. Nu dit niet het geval is, lijkt het meteen het einde van de hele discussie. De kosten hangen nu eenmaal als een schijthuis boven de gracht.