Parkeren blijft veelbesproken onderwerp in Meppel: 'Gemeente moet met een duidelijke visie komen'

Parkeren is een veelbesproken onderwerp onder bezoekers en bewoners in en rond het centrum van Meppel. De hoogte van de tarieven, de aangewezen plaatsen voor het parkeren met vergunning en parkeerdruk die bewoners in de schil rond het centrum ervaren, zijn en blijven punten van discussie.

VECM pleit voor eerste twee uur gratis parkeren. Buurtbewoners zien dat plan niet zitten.

VECM pleit voor eerste twee uur gratis parkeren. Buurtbewoners zien dat plan niet zitten. Foto: Smits creatieve teksten

En juist daarom, vindt Jan Willem van Kasteel, bewoner aan het Zuideinde, moet de gemeente met een duidelijke visie komen. „De regie ontbreekt”, vindt hij. In zijn buurt zijn er plannen in ontwikkeling voor (zorg)appartementen op de locaties van het voormalige postkantoor aan het Zuideinde en het terrein aan de Weerddwarsstraat.

„Het is logisch dat dit extra parkeerdruk oplevert. Zolang de gemeente niet met een concrete oplossing komt, worden de parkeerproblemen afgewimpeld op de buurt. Ik heb dit aangekaart bij de gemeente, heb zelfs de wethouder op bezoek gehad. Ik vind dat er vrij formeel op gereageerd wordt. Het is gek dat planontwikkelingen op de achtergrond altijd doorgang kunnen vinden, ook als de parkeerproblematiek nog niet is opgelost. Het moet inzichtelijker worden wat het voor een buurt betekent.”

De Vereniging Eigenaren Centrum Meppel (VECM) kwam onlangs met een eigen visie op het huidige parkeerbeleid . Daartoe behoorde onder meer het idee om de eerste twee uur in het centrum tot gratis parkeren te maken. Daarna zou het tarief flink omhoog moeten. Het tarief voor parkeervergunningen voor bewoners moet volgens VECM ook omhoog. Geen goed idee, vindt Jan Willem van Kasteel. „Als mensen langer in het centrum willen zijn, gaan ze in onze buurt parkeren. Dan krijg je dus overloop naar onze buurt.”

Parkeerplekken voor bewoners

Ria Eikenaar is woonachtig in de Woldstraat. Ook zij ziet niets in het plan dat bezoekers de eerste twee uur niet zouden hoeven te betalen om te parkeren in het centrum. „Alsjeblieft niet”, verzucht ze. „Ik wil graag dat wij onze plekken als bewoners kunnen behouden.” Om in de buurt van haar woning te kunnen parkeren, betaalt ze voor een vergunning. Garantie op een parkeerplek betekent dat niet.

„Ik werk in Scheerwolde en als ik na 19.00 uur thuis kom, staat het bomvol op het parkeerterreintje achter mijn woning. Nu is dat natuurlijk even anders, maar voor de coronatijd waren dat vaak bezoekers van Proeflokaal Bregje. Ik zou het fijn vinden als iedere bewoner een vaste plek heeft voor zijn of haar auto, met een nummer erbij. Dan kan er ook duidelijk op gehandhaafd worden.”

Gratis parkeren in de Indische buurt

Aan de andere kant van de Ceintuurbaan, in de Indische buurt, is parkeren ook vaak een punt van discussie onder bewoners. In de Indische buurt is parkeren gratis en is geen vergunning nodig voor het parkeren. „Het eerste stuk richting de stad staat standaard vol met mensen die in de stad werken”, vertelt een bewoonster uit de Riouwstraat. „Ook de parkeerplaats in onze straat is gewild waardoor je als bewoner vaak pech hebt als je voor 18.00 uur terug bent van je werk. Tussen 18.00 en 19.00 uur zijn de plekken meestal wel weer beschikbaar. Ook het winkelend publiek kan deze gratis parkeerplaatsen prima vinden. Ik denk persoonlijk niet dat de eerste twee uur gratis parkeren in de stad de oplossing gaat zijn. Het winkelend publiek is over het algemeen weer weg voordat bewoners terugkomen van hun werk. En de mensen die in de stad werken en hier parkeren, hebben niks aan de eerste uurtjes gratis.”

VECM stelt een dubbelfunctie voor de parkeerplekken voor: overdag voor bezoekers van het centrum en ’s avonds voor bewoners met een vergunning. De bewoonster uit de Riouwstraat vertelt dat er in de straat vaak gesproken is over vergunningparkeren. „Maar dan uit angst. Het zou toch van de zotte zijn als je moet betalen om je eigen auto bij de deur te zetten, terwijl er genoeg parkeerplaatsen zijn die worden ingepikt door mensen die hier niks te zoeken hebben. Misschien moet er een bord geplaatst worden: uitsluitend parkeren voor bestemmingsverkeer.”

‘Overdag lastig parkeren’

Jan Timmerman is woonachtig in de Billitonstraat, achter de Riouwstraat. „Ik kan mijn auto meestal wel kwijt in de straat, maar als iedereen een auto zou hebben, zou dat misschien een probleem worden. Ik denk dat dit net iets te ver uit het centrum is voor winkelend publiek. Nee, ik wil geen parkeren voor vergunninghouders. Dat gaat alleen maar meer geld kosten en in de situatie zoals die nu is, zie ik geen problemen.”

Hilda Callenbach woont aan de andere kant van het centrum, aan de Heerengracht. „Bij ons stroomt het tegen 09.00 uur vol met mensen die in de winkels werken. Om iets na 18.00 uur gaan deze medewerkers weer weg. Dus ja, overdag is het hier lastig parkeren. Op bepaalde tijden is het heel druk, onder meer als hier de scholen in- en uitgaan. Als ik thuis kom, moet ik soms een paar rondjes rijden, maar in een van de straten vind ik altijd wel een plekje.”