Paula Veldman en Bart-Jan Winters uit Meppel bereiden als Op Smaeck in hun eigen keuken hapjes voor in borrelboxen. 'Een winkel in Meppel is een mooie toekomstdroom'

In de rubriek ‘Made in...’ laten we zien wat bedrijven in onze regio maken en vertellen we het verhaal achter die producten en ondernemingen.

Paula Veldman en Bart-Jan Winters besteden veel zorg aan een smaakvolle verpakking.

Paula Veldman en Bart-Jan Winters besteden veel zorg aan een smaakvolle verpakking. Foto: Wilbert Bijzitter

Borrelboxen zijn sinds de uitbraak van het coronavirus mateloos populair, maar Paula Veldman en Bart-Jan Winters hadden hier al veel eerder succes mee. Drie jaar geleden richtten ze hun bedrijf Op Smaeck op, dat verschillende borrelboxen en taarten bezorgt. Vanaf eind augustus doen ze dat vanuit hun nieuwe woning in Meppel.

Het stel staat met veel plezier in de keuken om lekkere hapjes te bereiden. In de borrelboxen gaan verse, eigengemaakte tapenades, gemarineerde olijven en de inmiddels beroemde pulled pork. „Daarnaast zitten er nootjes en crackers in”, vertelt Paula. „De borrelbox is aan te vullen met brood, kaas en worst. We bezorgen de borrelboxen gratis in de gemeente Meppel. Daarbuiten rekenen we reiskosten.”

Daarnaast maakt Op Smaeck borreldozen voor acht tot tien personen, gevuld met charcuterie, eigengemaakte tapenades en vers afgebakken broodjes. Bart-Jan: „Voor al onze producten geldt dat in overleg veel mogelijk is. Als een gezelschap bijvoorbeeld groter is dan tien personen, denken we mee over toevoegingen waardoor meer mensen ervan kunnen eten. Hetzelfde geldt uiteraard voor allergieën. We hebben ook wel eens op locatie gekookt en een buffet verzorgd. We kijken graag wat er mogelijk is.”

Op Smaeck is duidelijk een bedrijf dat profiteert van de coronacrisis. Paula: „Er is meer vraag naar lekkere hapjes voor thuis, maar ook de zakelijke markt heeft nu meer interesse. Daardoor zijn we flink gegroeid. Voor bedrijven maken we gepersonaliseerde pakketten met houdbare producten voor bijvoorbeeld de kerst, tijdens een pubquiz of andere online evenementen en voor relatiegeschenken.” Logistiek is dat vanwege de grote aantallen een uitdaging, maar dat hebben Paula en Bart-Jan inmiddels getackeld door samen te werken met Hupak in Rogat. „Daar worden onze houdbare producten verpakt, volgens een voorbeelddoos die we van tevoren maken en zorgen ook voor de verzending. De boxen met verse producten bezorgen we nog steeds graag zelf.”

Slapen tussen de dozen

„In ons nieuwe huis hebben we meer ruimte en richten we de schuur in voor Op Smaeck. De schuur wordt geïsoleerd zodat we daar voorraad kunnen opslaan. In ons huidige appartement sliepen we in piekperiodes soms tussen de dozen.’’

Paula en Bart-Jan vertellen gepassioneerd over hun bedrijf, maar hebben beiden nog een andere baan. Bart-Jan studeerde rechten en is fraude-analist op de hypotheekafdeling van ABN Amro. Paula studeerde aan de hogere hotelschool en is nu managing director bij het Time Star Media in Meppel. „Onze grootste uitdaging is tijd, in drukke periodes werken we allebei wel eens 40 uur extra. Toch vinden we de combinatie prettig en we motiveren elkaar. Voor de toekomst zouden we het gaaf vinden om een fysieke winkel te openen. Nu staan we al graag op markten, waar bezoekers zelf een borreltas kunnen samenstellen met onze producten. Een winkel in Meppel is een mooie toekomstdroom.”