Pop-upwinkel met veel tweedehands vinyl geopend aan Prinsenplein in Meppel. 'Goed spitten, dan komt allermooiste boven'

De muziek klinkt op de achtergrond, vader en dochter snuffelen tussen de lp’s, een jongen kijkt verguld naar een Donald Duck Pocket en op de stoep spelen twee zusjes vrolijk met een roze ballon. Het is precies de sfeer die Alex wil uitstralen met zijn nieuwe pop-upwinkel aan het Prinsenplein: De Schatkist van Meppel.

De nieuwe pop-up winkel aan het Prinsenplein: De Schatkist van Meppel.

De nieuwe pop-up winkel aan het Prinsenplein: De Schatkist van Meppel. Foto: Daan Prest

„Het goud zit in je, dat moet je niet bij mij zoeken. Maar als je goed spit, komt het allermooiste boven”, aldus Alex.

Sinds twee weken heeft Alex het pand van voormalig Bakkerij Berghuis ingericht met vooral tweedehands vinyl (lp’s en singles) en oude stripboeken en boeken. De wanden en plafondplaten zijn bekleed met bijpassende artikelen. In de winkel staat een bank waar klanten even rustig op kunnen plaatsnemen. De grote schatkist vooraan staat symbool voor de juweeltjes die binnen te vinden zijn. De deuren staan wagenwijd open.

Driekwart van de collectie bestaat uit lp’s en singles

Alex verruilde een tweedehandsboekenwinkel in een andere provincie, waar ongeveer een kwart van zijn assortiment uit muziek bestond, voor zijn nieuwe schatkist in hartje Meppel. Nu bestaat driekwart van zijn collectie uit lp’s en singles. „Ik was niet eens zozeer op zoek naar zo’n winkellocatie, maar een tijdje geleden zat ik hier buiten op een betonnen rand en viel mijn oog op de tekst ‘Te huur’. Het klikte met de eigenaar en zo ben ik hier begonnen.”

De bakken met langspeelplaten en stapels stripboeken nodigen uit om lekker tussen te snuffelen. „Muziek verbindt, dat merk je. Waar deze liefde bij mij vandaan komt? Op feestjes heb ik het na een half uurtje wel gehad met praten. Dan kijk ik tussen de cd’s en verander ik in een soort huiskamer dj. Ik kom de gekste plaatjes tegen en dat roept herinneringen op. Hier in mijn winkel draai ik ook van alles. Van Engelse popmuziek tot Vader Abraham.”

Spiegel

Zijn aanbod sloeg direct erg aan bij de Meppelers. „De meesten komen blij binnen en gaan nog blijer weg. Klanten zeggen soms: ‘Je hebt me zó blij gemaakt!’ Maar dan zeg ik: ‘Je kwam ook al blij binnen’. ‘O ja’, is dan vaak hun reactie. Mijn winkel werkt als een spiegel voor de mensen. Weet je, zonder leuke mensen heb ik geen leuke winkel!”

Alex tracht iedere week een wisselend aanbod te hebben om aantrekkelijk te blijven voor zijn klanten. Hij heeft zijn vaste inkoopplekken waarvan hij regelmatig grote partijen binnenkrijgt. „Ik krijg weleens 3000 lp’s in één keer, waarvan er maar 250 bruikbaar zijn. Het gaat van pop uit de jaren zeventig en tachtig van de vorige eeuw tot Nederlandse piratenmuziek. Soms roepen mensen of ik The Rolling Stones of The Beatles heb. Ik ben geen krokettenautomaat. Je zult het werk zelf moeten doen. Lekker spitten. Het werkt een beetje zoals bij een kringloopwinkel. Je bent niet op zoek, maar nieuwsgierig. Dan vind je de leukste dingen. Vroeger liepen we met een kwartje naar binnen voor een snoepje. Nu ga je hier naar binnen en loop je met twee plaatjes voor vijf euro de winkel uit.”

Mensen begonnen spontaan te dansen en te zingen

Alex neemt ook tweedehands spullen in. „Dan moet je niet denken aan bedden en banken”, lacht hij. Wellicht dat hij zijn assortiment bijvoorbeeld nog uitbreidt met kleding. „Waar de één gister gelukkig mee was, is een ander vandaag gelukkig mee.”

In twee weken heeft hij ervaren dat hij vooral veel blije mensen in zijn winkel treft. „Gisteren draaide ik Julio Iglesias. Mensen begonnen spontaan te dansen en te zingen. Of ze staan buiten glimlachend naar binnen te kijken. Ik zie mensen niet als klanten, ik wil graag in contact met ze komen. Dat contact maak je door muziek en sfeer en de energie die de mensen mee naar binnen nemen. Ik word daar heel vrolijk van.”

„Straks komen de wintermaanden eraan en moeten de deuren dicht, omdat het kouder wordt. Ik hoop dat er dan veel mensen komen om de warmte naar binnen te brengen. Vaak zie je dat mensen eerst snel even een andere boodschap doen. Zodra het moeten wegvalt, komen ze hier. Als je hier naar binnenloopt en je hebt geen tijd, ben je niet in staat om de sfeer van de winkel te ervaren.”