Recensie | René van Meurs is energieke verhalenverteller

René van Meurs werd in 2018 genomineerd voor de cabaretprijs Neerlands Hoop voor aanstormend talent. In zijn nieuwe programma ‘Hunkert’ maakt hij duidelijk waarom. De standup-comedian is fantasierijk, geestelijk en fysiek een en al beweeglijkheid en bezit de klasse op natuurlijke wijze contact te maken en te houden met zijn publiek.

René van Meurs.

René van Meurs. Foto: Anne van Zantwijk

Een jong stel dat elkaar net twee weken kent, moet er op een sympathieke manier aan geloven. Het leeftijdsverschil vat Van Meurs gevat samen: normaal gesproken moet je het op een ouwe fiets leren, maar jij op een driewieler, richt hij zich tot de wat oudere vriend. Beurtelings loeit de zaal het uit van de hilariteit, maar is het volgende moment doodstil van bewondering voor zijn ingevingen en overpeinzingen.

Liefdesverdriet

In ‘Hunkert’ legt hij omstandig maar geestig uit dat hij al een paar jaar worstelt met liefdesverdriet. Hij brengt details zo authentiek over dat je je al snel niet meer afvraagt of hij het allemaal wel heeft meegemaakt. Dat ogenschijnlijk autobiografische karakter maakt dat de zaal aan zijn lippen hangt. Hij springt aanvankelijk van de hak op de tak en gaat het gesprek aan met de zaal. Hoogtepunt is als hij achter een jongedame die naar het toilet moet aanrent en zelfs de gang opgaat. In ontspannen overleg met de partner zet hij zijn programma even stil tot ze terugkomt. Dat durft ze.

René van Meurs kan fantastisch improviseren en dat niet alleen. Ook imitaties zijn aan hem besteed. Daarmee geeft hij extra kleur aan een programma dat vaart heeft, maar af en toe tot rust komt met een prachtige rap. De cabaretier die absoluut geen blad voor de mond neemt, type ruwe bolster blanke pit, heeft ook onmiskenbaar poëtische vaardigheden.

René van Meurs is opgelucht dat er na een gedwongen coronapauze eindelijk weer ruimte is om te spelen. De zaal is coronaproof ingedeeld. Het is zijn eerste bezoek aan Ogterop. Van Meurs heeft ’s middags nog even een kort consumentenonderzoek gedaan. Meppels beroemdste ijssalon krijgt een veeg uit de pan. Hij kreeg geen ijs met de gewenste cocossmaak, omdat die bak net was schoongemaakt.

Geen opsmuk

René van Meurs heeft in het decor geen opsmuk nodig. In het midden staat een bank dat hij kan opdelen in drie afzonderlijke stoelen om gesprekken met partners te accentueren. Een ouderwetse radiocassetterecorder is het enige attribuut. Begin en eind van het programma worden in fonkelend licht gezet.

Het verhaal gaat langs veel kronkelpaden. Daarin beleeft hij op het gebied van de liefde en de seks tot de verbeelding sprekende avonturen. Intieme details laat hij niet onbenoemd, alles is bij Van Meurs bespreekbaar. Taboes kent hij niet. De atletische uitbeelding met bijbehorende mimiek van een porno-scene is cabaret van de bovenste plank. De onbevangenheid en de bravoure die hem kenmerken, heeft hij opgebouwd als lid van Comedytrain.

De winnaar van de jury- en publieksprijs van Cameretten heeft zijn haarkleur, oranje, tot handelsmerk gemaakt. Maar vooral wat er onder die haardos aan fantasieën woekert, is een volle zaal waard. Ogterop ziet deze energieke en humoristische verhalenverteller ongetwijfeld vaker terug.

De voorstelling Hunkert was zaterdagavond te zien in de grote zaal van Schouwburg Ogterop. Publiek: 120 en waardering: * * * *