Rollen zijn omgedraaid: deze keer klapt het zorgpersoneel van de Isala-ziekenhuizen voor de samenleving

Isala bedankte eerder alle medewerkers van het ziekenhuis met een grote projectie, met daarop alle namen van de medewerkers. Foto: Martijn Bijzitter

Waar vorig jaar maart Nederland klapte voor de zorgmedewerkers, klappen nu de zorgmedewerkers van de Isala-ziekenhuizen voor Nederland.

„Er is ruime waardering geweest vanuit de maatschappij naar de zorg. Maar er is ook enorme waardering vanuit de zorg voor de maatschappij”, vertelt Isala-voorzitter Rob Dillmann.

Isala, met onder meer ziekenhuizen in Meppel en Zwolle, is de campagne ‘Dóórzetters bedankt!’ begonnen. Het idee erachter is om waardering en respect te tonen voor alle mensen die bereid zijn zich aan de maatregelen te houden. Dillmann: „Die wederzijdse waardering vinden we belangrijk. Maar de boodschap is ook: houd vol. We realiseren ons dat het maatschappelijk gezien veel vraagt van iedereen. Tegelijkertijd is het ongelooflijk belangrijk dat we nog even volhouden met zijn allen.”

Waardering

Dat volhouden valt volgens Dillmann niet mee. „De laatste loodjes wegen het zwaarst; dat geldt zeker ook voor deze crisis. We zijn bezig aan een marathon, terwijl we in het begin misschien dachten dat we de 1500 meter aan het lopen waren. Door de vaccinaties komt de finish dichterbij, maar mede door de onzekerheid rond de Britse variant blijft het een hobbelig parcours: we weten niet of er nog een heuvel komt na de bocht.”

Hij merkt op dat in de eerste golf er enorme maatschappelijke waardering was voor de zorg, maar dat het in de tweede golf al meer als de normale gang van zaken wordt gezien. Hij schetst dat er steeds meer zorgen in de samenleving ontstaan over de bijwerkingen van alle sociale maatregelen. Die zorgen deelt Isala ook, want het treft ook de zorgmedewerkers.