Scholieren van Dingstede in Meppel en buigen zich over energievraagstukken tijdens onderwijsproject

Jongeren aan de slag met energie Foto: RES-regio Drenthe

CSG Dingstede doet als één van de 35 teams van Technasium-, vmbo- en mbo-scholen in de drie noordelijke provincies mee met de scholenchallenge ‘Wij hebben de toekomst’. Het doel is om innovatieve oplossingen te bedenken voor vraagstukken rondom energie.

De opdrachten worden afgetrapt op 15 en 16 september met een hackathon. Hierbij gaan zo’n 200 jongeren, elk in hun eigen team, 30 uur lang op school bezig met het uitwerken van een idee. Ze kunnen daarvoor kiezen uit vier vraagstukken, met elk een eigen opdrachtgever. De deelnemers kunnen aan het einde van de hackathon een prijs winnen voor het beste idee, het meest creatieve idee en het beste teamwork.

De hackathon en de scholenchallenge zijn ontstaan vanuit het Social Lab Drenthe. Het Social Lab, georganiseerd door RES-regio Drenthe in samenwerking met JongRES Drenthe, vond plaats in het najaar van 2021. Hieruit ontstonden vijf ideeën, waaronder het organiseren van de scholenchallenge en de hackathon, waarbij technische duurzaamheidsvraagstukken centraal staan. Henk Lukken van Stichting Technasium en deelnemer aan het Social Lab vertelt: ‘Het is belangrijk om te onthouden dat de scholenchallenge een project is ván jongeren, door jongeren. Het gaat over hun toekomst en het is dan ook hun podium.’

In Drenthe doen er 14 teams mee, verdeeld over zeven scholen. De scholenchallenge eindigt 10 weken later, op vrijdag 11 november, met een pitch in het provinciehuis in Assen. De meest kansrijke oplossing in elke provincie ontvangt een startbedrag, zodat ze hun idee kunnen uitvoeren.

Nieuws

menu