De site Hart van Staphorst is in de lucht: links Ina Knol en rechts Angela Scholtus.

‘Hart van Staphorst’ brengt ondernemers samen op het internet

De site Hart van Staphorst is in de lucht: links Ina Knol en rechts Angela Scholtus. Artizzl Media / Peter Nefkens

Staphorst - De gemeente Staphorst is een lokaal ondernemersplein rijker, een gemeenschappelijke webshop die met coronageld van de provincie Overijssel tot stand is gekomen en waarop inmiddels een kleine 30 middenstanders te vinden zijn.

Het is een initiatief van de Ondernemersvereniging Staphorst-Rouveen, die de samenwerking heeft gezocht met uitgeverij Trots Op.

De website Hart van Staphorst moet het de lokale consument makkelijker maken om inkopen in eigen dorp te doen, maar wil ook uitstralen dat er door samenwerking veel synergie te halen is in deze moeilijke coronatijd. De deelnemende ondernemers kunnen zelf hun digitale winkel vullen en tevens artikelen als sale aangeven.

Glossy

De ondernemersvereniging werd door de gemeente geattendeerd op het project De Stadsbeweging van de provincie Overijssel, waar extra geld in gestopt is voor de lokale ondernemers. „Ik heb me daar eens in verdiept en het leek ons als bestuur wel interessant. We hebben contact gezocht met Angela Scholtus van uitgeverij Trots Op, die veel kennis en ervaring heeft door haar glossy Trots op Staphorst”, vertelt Ina Knol. Zij is eigenaar van kledingwinkel Switch en tevens penningmeester van de Ondernemersvereniging Staphorst. Als ondernemer zag zij door corona minstens de helft van haar omzet wegvallen. „Ik heb er ’s nachts wakker van gelegen en zat er eind april behoorlijk doorheen. Het is nog steeds pittig, maar het gaat wel beter. Daarom is zo’n gezamenlijke webshop ook zo belangrijk.”

Stadsbeweging

Iedere gemeente krijgt een budget voor De Stadsbeweging van de provincie aangereikt. „Dan moet je een Plan van Aanpak schrijven, wat beoordeeld wordt. Wij hebben dat in een heel kort tijdsbestek gedaan en binnen een maand was het al rond”, zegt Angela tevreden. „Ina heeft heel veel formulieren ingevuld. Zij is iemand die haar tanden erin zet, dan komt het voor elkaar.” Veel ondernemers zijn enthousiast gemaakt, al waren er in beginsel best wat kritische blikken. „Maar die heb je ook nodig”, weet de uitgever als geen ander.

De site hartvanstaphorst.nl is inmiddels online en ondernemers kunnen zelf inloggen om hun digitale winkel te vullen. „Dat is ook voor toeristen een mooie site, want ze kunnen vooraf al zien wat Staphorst allemaal te bieden heeft. Dan worden ze getriggerd om naar een winkel te gaan”, hoopt Ina. Bewoners uit de eigen gemeente die inkopen doen via de site, kunnen hun bestelling thuis laten bezorgen. „Het mooie is dat ze weten dat het om betrouwbare ondernemers gaat, ze zijn bekend”, verwijst Angela naar frauduleuze voorbeelden. „Ik ben ook bezig om de ondernemers in Rouveen erbij te betrekken. Het doel is om het project samen te dragen.”

Navolging

De gemeente Staphorst is niet de eerste met zo’n lokaal ondernemersplein, want in bijvoorbeeld Oldebroek en Wierden is uit hetzelfde potje ook een dergelijk project opgezet. Wat Angela Scholtus betreft, krijgt zo’n digitaal plein navolging in de andere gemeenten die bij de Regio Zwolle horen, dus ook de Drentse gemeenten Meppel, Westerveld, De Wolden en Hoogeveen. Ina is vol lof over de provincie; ze is met Angela Scholtus van mening dat je de kansen die langskomen, moet pakken, zeker in coronatijd. „Het moment is zo weer voorbij. Ik merk trouwens wel dat klanten hier in Staphorst trouw zijn. Ze zeiden eind maart al tegen me dat ze graag weer in de winkel kwamen. ‘Je kunt het nu wel gebruiken’, was hun fijne reactie. Het heeft best even geduurd voordat er in Staphorst meer leuke winkels kwamen, die moet je nu ook behouden.”

Angela wil de inwoners van de gemeente graag meegeven dat wanneer ondernemers wegvallen, dat ook gevolgen voor de samenleving heeft. „Denk maar aan sponsoring van verenigingen, maar ook aan activiteiten. Die zijn zó belangrijk. Samen zetten we de schouders eronder.”