Bas Meekhof uit Ruinen (20) regisseert Groninger versie van 'Meepesaant', première in het knusse Der Aa-Theater: 'Ik hoop van harte dat ik met leuke mensen mooie verhalen kan vertellen'

Verhalen vertellen. Of dat nu als toneelspeler, zanger, schrijver, componist of regisseur is, het maakt Bas Meekhof uit Ruinen niet uit. Zijn komende productie: een Groninger versie van het Tilburgse Meepesaant, geschreven door Marc-Marie Huijbregts en Marcel Musters, maar samen met Yentel van Rijt bewerkt door de jonge Runer.

Bas Meekhof thuis in Ruinen op de bank: 'Laten we een verhaal vertellen! Dat wil ik graag.'

Bas Meekhof thuis in Ruinen op de bank: 'Laten we een verhaal vertellen! Dat wil ik graag.' Foto: Artizzl Media / Peter Nefkens

Bas is een echt theaterdier en zette zijn eerste schreden bij Scala Centrum voor de Kunsten. „Ik speel vanaf mijn achtste bij de musicalgroep van Scala en komend najaar pakken we de draad weer op”, verwijst hij naar de hinderlijke onderbreking als gevolg van de pandemie. „We spelen komend jaar Shrek de Musical en ik mag een van de hoofdrollen vervullen. Ik ben de ezel, die stuiterbal. De ezel heeft een flinke bak energie en daar word ik enorm blij van. Ik krijg van regisseur Gerrit Jan Rutgers veel vrijheid om die rol in te vullen.”

Andere dingen doen

Corona gaf hem ook tijd om vele andere dingen te doen, zoals schrijven en componeren. „Ik word steeds vaker door verenigingen benaderd om hen met muziek te helpen. Ik speel piano, dat heb ik mezelf aangeleerd, en maak arrangementen van bestaande composities. Zo leer je uiteindelijk ook de noten lezen.”

In 2017 werd Bas benaderd door Liz Lenderink van GOOV Muziektheater, de Groninger Opera en Operette Vereniging. „Of ik auditie wilde doen voor The Producers , een musical van Mel Brooks. Ik werd toegelaten en kreeg direct de hoofdrol. Helaas gooide corona ook hier roet in het eten, maar ik heb sowieso veel leuke mensen leren kennen”, kijkt Bas terug.

Onder wie Fred Rutting en Erwin Pals, twee ervaren acteurs die als 50-plusser al een bak ervaring hebben in de theaterwereld. „Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en deze twee mannen benaderd om mee te werken aan Meepesaant Groningen . Ik had toestemming van de schrijvers om het stuk te bewerken in het Gronings en heb dat aan Fred en Erwin laten lezen met de vraag wat zij ervan vonden. Het is een fantastisch stuk met een mooie boodschap, over een hechte familie en de relatie van twee zussen die elkaar in moeilijke tijden harder nodig hebben dan ze zelf in de gaten hebben.”

Algemeen Beschaafd Gronings

Het bewerken deed Bas Meekhof samen met Yentel van Rijt, Sanne Bouma én de beide acteurs, die dus in de rol van een vrouw kruipen. Allemaal personen die elkaar mooi aanvullen. „Ik studeer communicatie en Yentel is student ‘Docent Theater’ en bovendien mijn vriendin. We hebben een middag bij elkaar gezeten en Meepesaant in het Tilburgs gelezen. Twee Groningers, een Drent en een Limburgse bij elkaar, zo hebben wij het stuk in ABG herschreven, Algemeen Beschaafd Gronings. Althans, we doen een poging.”

Inspiratie vond Bas ook in de drie zussen Miny, Gina en Ria, van wie Miny Tissingh zijn oma is. „Die drie zussen kunnen urenlange gesprekken voeren waarin alles voorbij komt. Mijn oma komt uit Nieuw-Buinen, maar doordat ze getrouwd is met een Drent, spreekt ze halfbakken Gronings en Drents. Dat mengelmoesje van humor en ongenuanceerdheid vliegt je om de oren, en precies dát gebeurt ook in Meepesaant Groningen . De voorstelling voelt echt als op de koffie komen bij de twee zussen.” De acteurs Fred en Erwin hullen zich dus in vrouwenkleren, maar Bas haast zich te zeggen dat het geenszins een travestie-act wordt.

Theater omtoveren tot woonkamer

De Groninger editie van Meepesaant wordt op 12 en 13 november in het Der Aa-Theater in Groningen opgevoerd. „Het is een knus theater met een ouderwets lijsttoneel, dat gaan we omtoveren tot woonkamer. We hadden al vrij vlot dertig procent van de kaarten verkocht. We geven twee voorstellingen, maar als het lekker loopt met de kaartverkoop, kunnen we de zondag er nog bij pakken en eventueel ook nog een matinee.”

Er kunnen maximaal honderd personen worden toegelaten per voorstelling, er loopt bovendien een actie met de personeelsvereniging van het UMCG, want het Groninger zorgpersoneel krijgt korting. „ Meepesaant Groningen is een dankjewel-voorstelling voor het UMCG”, glimlacht Bas.

Mensen niet lastig vallen

Het is voor Bas te hopen dat de kaartverkoop een beetje goed loopt, want de jonge ondernemer van BM Producties neemt alle kosten voor zijn rekening. „Ik heb er echt geld voor opzij gezet, ik wil het gewoon zelf doen en wil mensen niet lastig vallen met vragen om geld. Ik ben ook blij dat ik het zelf kan doen.” De kosten voor deze productie bedragen tussen de 3.500 en 4.000 euro.

„De pruiken die we gebruiken heb ik in Londen met de hand laten knopen en kosten zo 800 euro; ik heb alleen een sponsor voor de rekwisieten. De website en de poster heb ik ook zelf gemaakt. Yentel en Sanne zijn daarbij mijn tweede en derde set ogen en oren. Fred en Erwin werken vrijwillig mee, maar we hebben wel de afspraak dat ze meedelen als het een succes wordt. Het maken van theater kost tijd, geld en veel energie, maar we krijgen er ook veel energie van. Na een repetitie zijn we echter wel gesloopt hoor.”

Mocht Meepesaant Groningen een succes worden, zou het maar zo kunnen zijn dat er een vervolg komt. „Ik heb al contacten met dorps- en buurthuizen, dan maken we er Meepesaant ‘on tour’ van”, lacht de inwoner van Ruinen. „Wij denken allemaal dat er potentie in zit, alles ligt open!”

Noorderzon theaterfestival

Het zou de agenda van Bas er nog wat voller op maken, want nu er langzaam maar zeker steeds meer mag, komen ook zijn andere klussen weer in beeld. Zo speelde hij van 17 tot en met 20 augustus op het Noorderzon theaterfestival in de productie Courtisane van de theatermakers Schout bij Nacht. Tevens komt GOOV weer om de hoek kijken, schrijft hij toneelstukken, studeert hij in Leeuwarden, gaat hij volgend jaar een minor trainingsacteren volgen en werkt hij bovendien al heel wat jaren bij Pedro en Anja Klooster in hun restaurant De Huiskamer in Ansen. Ondertussen probeert hij zijn eigen bedrijf BM Producties steeds meer gestalte te geven.

„Ik ben blij dat mensen mij het vertrouwen geven”, merkt hij terloops op. „Dat Fred en Erwin met zo’n jonge gast willen werken en zelfs naar mij luisteren! Dat komt denk ik doordat ik niet boven de spelers sta, maar ernaast. Samen bekijken we hoe we dit het beste kunnen doen, theater maak je met iedereen met respect naar elkaar toe. Ik leer heel veel van hen, Fred heeft zo’n bak acteerervaring; het is zijn professie.”

Waar Marc-Marie Huijbregts en Marcel Musters zelf de hoofdrollen op zich namen in de originele (Tilburgse) versie van Meepesaant , had Bas daar geen behoefte aan. „Het is een geweldig stuk, hartstikke leuk om vanuit de regiehoek te bekijken. Er zijn nog zat andere leuke stukken om wel in te spelen.”

Een druk baasje

De inwoner van Ruinen is dus een druk baasje. „Ik sta nooit uit, heb altijd ideeën, maar ik luister ook gewoon naar muziek, lees een boek of ga graag een avondje naar het theater. Dat geeft me rust.” Vanuit die rust zet hij zichzelf aardig op de kaart. „Ik ben een echte autodidact en heb alleen zanglessen gehad. Ik heb wel wat certificaten gehaald, ik lees veel boeken over theater, maar ben er heilig van overtuigd dat kennis ook kan afremmen in de culturele sector. Waarom zou je de wetten van het theater moeten volgen? Ik hou liever wat speelsheid over in de regie.” Hij voegt er even later aarzelend aan toe dat een beetje kennis zeker niet verkeerd is.

Bas is nog maar 20 jaar, maar wat wil hij allemaal bereiken? „Laten we een verhaal vertellen! Dat wil ik graag. In de vorm van een liedje, op het toneel of een marketingcampagne, zelfs door te zingen. Ik hoop van harte dat ik met leuke mensen mooie verhalen kan vertellen. Ik probeer er de mensen voor te vinden. Ik hoop dat mensen geboeid zijn door het verhaal van Meepesaant Groningen , dat er herkenning in zit, dat ze er om kunnen lachen. Zo gaat het in ieder geval wel aan de keukentafel. Ook zwijgen is trouwens het vertellen van een verhaal.”

Regisseren is leuk, maar Bas wil sowieso zelf op het toneel blijven staan. „Niet alleen maar achter de schermen, want een publieksreactie is zalig. Ik vind het mooi dat je op het podium niet altijd serieus hoeft te worden genomen.”