'De mooiste baan van de wereld' | Dagboek van Robin Spijkers, eerste monteur van Valentino Rossi voor Petronas Yamaha Sepang racing team

Robin Spijkers (r) met Valentino Rossi. Foto: RTV Drenthe

Inwoners van Meppel en regio geven een inkijkje in hun dagelijks leven in de vorm van een dagboek. Deze week: Robin Spijkers, 40 jaar oud, woonachtig te Bath, Engeland, maar Dwingeler in hart en nieren, beroep; eerste monteur van Valentino Rossi voor Petronas Yamaha Sepang racing team.

Maandag 21 juni

Gisteren hebben we een race gehad op de Sachsenring, Duitsland. Een raceweek is fysiek zwaar, maar vooral mentaal heb je rust nodig. De boog staat een week lang gespannen.

Gelukkig is de enige taak vandaag om van Chemnitz naar Groningen te rijden. Ik knal nog even een half uur zuidwaarts naar Dwingel.

Ik woon dan wel sinds een aantal jaren in Bath, Engeland, maar Dwingel is nog steeds “thuis”. Door mijn werk en de pandemie heb ik mijn familie anderhalf jaar niet gezien; het is heel fijn om “thuis” te slapen.

Dinsdag 22 juni

De trucks arriveren vandaag op het paddock. In totaal heeft het team 7 vrachtwagens, 3 voor de MotoGP, 1 voor de Moto2, 1 voor de Moto3 en 2 voor de hospitality, een hele logistieke onderneming.

Ik haal een collega op van Schiphol. Als ik thuiskom staan de gehaktballetjes van moeders al klaar, dit voelt bijna als vakantie.

Woensdag 23 juni

De TT gaat voor mij beginnen. De trucks zijn al gedeeltelijk getransformeerd in “het kasteel”. Voor de MotoGP box staan twee trailers die allebei een verdieping omhoog schuiven, en vervolgens verbonden worden met een dak.

Een indrukwekkend gezicht, maar wel een hoop werk voor het team. We moeten “het kasteel” opbouwen, de pitbox, de pit canopy en het wasstation.

Daarna beginnen we met het strippen van de motorfietsen, Rossi heeft de beschikking over twee fabrieks Yamaha M1’s en die gaan allebei na elke race helemaal uit elkaar. Elk onderdeeltje wordt gecontroleerd en schoongemaakt.

19.00 uur. Alles is schoon, we doen de bike covers over de twee kale chassis. Het team gaat richting het hotel, en ik lekker naar huis.

Donderdag 24 juni

De engineers van het team en van Yamaha hebben de start setting voor morgen al bepaald. Ik kan dus beginnen aan mijn favoriete taak van de week, het opbouwen van de versnellingsbakken. Elke versnellingsbak bestaat uit honderden bewegende deeltjes. Als je geïnteresseerd bent in techniek, dan is dit toch wel de ultieme klus.

Terwijl ik de versnellingsbakken in elkaar zet, zijn de andere twee monteurs druk bezig met het opbouwen van de motorfietsen. Zodra ik beide bakken gemonteerd heb maken we het gezamenlijk af. Rond 16.00 uur zijn beide fietsen klaar om voor het eerst deze week warm te draaien. Dit is toch elke keer een mooi moment. Ook al doen we dit werk week in week uit, het blijft mooi om door de versnellingen te gaan met de motorfiets op de bok om te kijken of alles naar behoren functioneert.

Na het warmdraaien nemen we het plan voor het weekend door. ‘s Avonds heb ik een interview met Karin Mulder van RTV Drenthe voor het TT journaal, erg leuk om te doen!

Vrijdag 25 juni

7.00 uur. Voordat we de motoren kunnen warmdraaien ter controle doorlopen we een procedure van ongeveer 30 minuten, Als dit klaar is gaan de deuren van de pitbox open en de oordoppen in.

Alles is in orde, dus we kunnen rustig koffie drinken en het eerste deel van de Moto3 training kijken.

Een half uur voor de start van onze eerste training worden de fietsen wederom warmgedraaid, ditmaal om te zorgen dat de motoren op bedrijfstemperatuur zijn zodra Rossi de pitbox verlaat.

Het is belangrijk om over de gezamenlijke drie vrije trainingen in de top 10 te staan, zodat we rechtstreeks naar de tweede kwalificatie kunnen. We staan tijdens de eerste vrije training constant ruim in de top 10.

Aangezien het grootste deel van de rijders wel een nieuwe band steekt, zakken we uiteindelijk naar de 17de plaats. We maken ons geen zorgen, de race pace is goed en we kunnen nog verbeteren.

We controleren of alles correct gefunctioneerd heft. De engineers bepalen welke veranderingen aan de motorfiets doorgevoerd moeten worden.

In de tweede vrije training begint het helaas al vroeg te regenen, en de rondetijden worden dus ook niet verbeterd.

20.00 uur. Na de motoren weer schoongemaakt te hebben, de wijzigingen aan de afstelling van de motorfietsen toegepast te hebben, en gegeten te hebben kan ik weer naar huis.

Zaterdag 26 juni

7.00 uur. De dag begint hetzelfde als de vrijdag. Rossi rijdt zijn beste ronde van de eerste drie vrije trainingen met een rondetijd van 1’32.894. Dit is goed voor de negende tijd gecombineerd, door naar QP2 dus!!

FP4 staat vervolgens in het teken van de juiste race afstelling vinden. We eindigen op een twaalfde plaats, maar de pace is goed.

Ook in de kwalificatie noteren we een twaalfde rondetijd, en dit is dus ook onze plaats op de startgrid. We hadden misschien op iets meer gehoopt, maar de verschillen zijn tegenwoordig zo klein in de MotoGP dat als je een tiende van een seconde sneller rijdt, je een rij naar voren staat op de startgrid.

Na de kwalificatie maken we de motoren raceklaar.

19.00 uur. Ik kan eerder naar huis dan normaal zodat ik het TT journaal kan bekijken. Met een bord op schoot zit ik voor de buis. Leuk item!

Zondag 27 juni

6.30 uur. Vandaag moet het gebeuren! Na de tiende plek in de warm-up hebben we goeie hoop.

Het is warm op de grid, en met de covid maatregelen (gezichtsmasker en veiligheidsbril), de koptelefoon op en de verplichte lange broek voor racedag is het flink zweten.

14.00 uur. De rijders arriveren na de warm-up lap op de grid. We hebben helaas een slechte start.

Het gaat een lastige race worden om vanuit het achterveld weer naar voren te komen, maar we weten dat we een goede pace hebben, dus hopelijk kan Rossi snel een aantal rijders passeren.

De zevende ronde……we zijn al een aantal rijders gepasseerd, maar dan, een crash in de Ruskenhoek op zeer hoge snelheid.

Gelukkig komt het bericht ‘rider ok’ al snel.

Op een platte aanhanger komt terug wat van de motor over is. We maken dit zo snel mogelijk klaar om weer te kunnen rollen op twee wielen. Het echte repareren komt bij de volgende race.

18.30 uur. Na het afbreken kan ik naar huis om de tweede helft van het Nederlands elftal te kijken. We hadden ook wel rustiger aan kunnen doen...

Gelukkig rijdt van der Poel zich in het geel en heeft Verstappen gewonnen. Bovendien ben ik “thuis” bij mijn familie, heb ik de mooiste baan van de wereld, werk ik voor mijn held en heb ik 5 weken vakantie! Wat wil een mens nog meer.