Groep 7 van de Dissel-Daltonschool uit Ruinerwold is de meest mediawijze klas van Drenthe

Foto ter illustratie. Foto: Billetto Editorial|Unsplash

Groep 7 van de Dissel-Daltonschool uit Ruinerwold is de meest mediawijze klas van Drenthe. De leerlingen van die klas hebben tijdens de landelijke wedstrijd van de serious game MediaMasters meer bits (punten) gehaald dan andere Drentse klassen.

Van 4 tot en met 12 november vond de elfde editie van MediaMasters plaats, een vast onderdeel van de Week van de Mediawijsheid en een initiatief van Netwerk Mediawijsheid. Aan de landelijke wedstrijd deed een recordaantal van 160.000 leerlingen uit groep 7 en 8 uit het regulier en speciaal basisonderwijs mee. Zij bouwden spelenderwijs basiskennis op over mediawijze onderwerpen zoals WhatsApp, privacy, gamen, cybercriminaliteit, online pesten, nepnieuws en meer.

Een week lang probeerden de kinderen op school en thuis zoveel mogelijk bits (punten) te verdienen door samen MediaMissies te volbrengen en mediawijze uitdagingen aan te gaan. Na een spannende finaledag bleken de leerlingen uit groep 7 van de Dissel-Daltonschool de meeste bits te hebben verdiend van de hele provincie.

Iets te laat

Groepsleerkracht Jeroen Wouter van der Vlist: „Op donderdagmiddag kwamen we erachter dat we nog helemaal niet aan de Missies hadden gewerkt en dus ook geen extra punten hadden verzamelend, oeps! Ik besloot als leerkracht om het hele programma van vrijdag om te gooien en ons met de hele groep te richten op de missies. Dat leverde in korte tijd veel punten op en de kinderen werden steeds stiller, enthousiaster en meer gespannen. Zelfs als je erg laat bent kun je toch nog dingen bereiken. Dat alleen al is een mooie les, met een geweldig einde”, aldus de leerkracht uit Ruinerwold.

Hoopgevend

„De landelijke spelresultaten van MediaMasters zeggen altijd veel over de basiskennis mediawijsheid van kinderen in groep 7 en 8”, zegt Sarah Hijmans, producent en eindredacteur van MediaMasters. „Sowieso is het fantastisch om te zien hoe enthousiast MediaMasters dit jaar gespeeld is. Qua resultaten zien we dat er overwegend veel goede antwoorden gegeven zijn. Opvallend was bijvoorbeeld dat leerlingen goed door hadden welke video echt was en welke de deepfake-video gemaakt met de app Wombo. Ze zagen meteen dat er iets mis was met de mond van degene in beeld en dat het haar niet meebewoog met het gezicht. Het is hoopgevend dat een generatie die opgroeit met deze technieken ook beter is in het herkennen van dit soort beeldmanipulatie.”

Moeite herkennen phishing-mails

Aan de andere kant hadden de leerlingen meer moeite met het herkennen van phishing-mails. Sarah: „Niet gek natuurlijk, want ook voor volwassenen is phishing een groot probleem. Heel goed dus dat kinderen al op jonge leeftijd oefenen met het herkennen hiervan. Tot slot zien we ieder jaar dat het onderwerp online gedrag, oftewel ‘nettiquette’ veel oproept bij leerlingen en leraren en dat het belangrijk is te blijven benadrukken dat je geen dingen online moet zeggen die je ook niet in het echt tegen elkaar zou zeggen.”

Nieuws

Meest gelezen