Hooikammer Staphorst doet meer dan autoberging. Transport, stalling en verkoop van in beslag genomen auto’s. 'Het is uitdagend werk, geen klus is hetzelfde'

In de rubriek ‘Made in...’ laten we zien wat bedrijven in onze regio doen en vertellen we het verhaal achter die ondernemingen.

Jaron Hooikammer met één van de vele bergingswagens, bij het pand in Staphorst.

Jaron Hooikammer met één van de vele bergingswagens, bij het pand in Staphorst. Foto: Martijn Bijzitter

„Iedereen kent ons van de auto- en vrachtwagenberging, maar we doen veel meer dan dat”, zegt Jaron Hooikammer van Hooikammer Groep in Staphorst. Naast de autoberging bestaat een groot deel van onze werkzaamheden uit transport, stalling en de remarketing en verkoop van in beslag genomen auto’s.

Overname Fidron

„De innames van deze voertuigen verzorgden wij al jaren voor Fidron. Twaalf jaar geleden ontstond de mogelijkheid om dat bedrijf over te nemen. Dit was voor ons een mooie kans om onze werkzaamheden aan elkaar te koppelen. Fidron is een particulier recherchebureau dat nu volledig onderdeel is van de Hooikammer Groep. We verzorgen het transport, de stalling en verkoop van in beslag genomen auto’s in opdracht van lease- en financieringsmaatschappijen. Deze voertuigen worden om verschillende redenen teruggehaald, grotendeels door achterstallige betalingen. Dat doen we in heel Nederland, maar ook in het buitenland. Wij maken de voertuigen vervolgens schoon en verkopen deze in opdracht van de lease- of financieringsmaatschappij, onder meer via een veilingplatform waar 2000 handelsrelaties bij aangesloten zijn.”

Berging

Berging van voertuigen doet Hooikammer 24 uur per dag, zeven dagen in de week. In het gebied van Zwolle-Noord tot Heerenveen-Zuid en van Vollenhove tot Dwingeloo verzorgt het bedrijf de bergingen in opdracht van politie, Rijkswaterstaat, alarmcentrales, verzekeraars, particulieren en dealer- en transportbedrijven. Het is uitdagend werk, omdat geen bergingsklus hetzelfde is en er snel gehandeld moet worden.

Jaron: „Met name de berging van vrachtwagens vraagt vaak creativiteit. We zeggen eigenlijk nooit nee, en vinden dan ook overal een oplossing voor. Vaak weten we ter plaatse pas waar we mee te maken hebben. Een vrachtwagen die op zijn kant ligt, kan vaak pas rechtop gezet worden als de lading er uit is. Zo hebben we laatst met een paar man meubels uit een gekantelde vrachtwagen gehaald, voordat deze rechtop gezet kon worden. Ter plaatse bekijken we of we mankracht of materieel moeten opschalen. Is dit nodig, kunnen we door de flexibiliteit van onze medewerkers ook in de avond- of weekenduren snel genoeg opschalen.”

Passie

„Iedereen bij ons heeft passie voor dit werk. Je kunt mensen helpen en moet snel oplossingen kunnen bedenken, dat maakt het werk interessant. En het verandert steeds, bijvoorbeeld doordat er nu meer elektrische auto’s op de weg te vinden zijn.”

Hooikammer heeft een nieuw pand laten bouwen aan de A32 in Steenwijk, dat in het najaar in gebruik wordt genomen. „Daar kunnen we zo’n 600 auto’s kwijt. We kunnen dit aantal zelfs verdubbelen, omdat er een parkeerdek bovenop gebouwd kan én mag worden. Hiermee zijn we klaar voor de toekomst.”

Daarnaast is Hooikammer sinds een tijdje ook actief op de wegen én terreinen voor diverse calamiteiten, zoals oliesporen of andere vervuilingen. Verzekeraars, gemeentes of wegbeheerder zijn hiervan de opdrachtgevers.