Toertocht brengt liefhebbers bij elkaar. Liefde voor Union-bromfietsen sprankelt in Nieuwleusen

De passie en liefde voor de historische Union-bromfiets overheerste zaterdagmorgen onder de deelnemers en bezoekers op het terras voor Museum Palthehof.

Vol aandacht de bromfiets bewonderen.

Vol aandacht de bromfiets bewonderen. Foto: Frens Jansen

De toercommissie van de Nieuwleusense historische vereniging hield voor de tweede keer een toertocht voor bezitters van een Union-bromfiets. Al ver voor het vertrektijd was het druk op het terras voor het museum. De bromfietsen stonden in een mooie rij - een soort eregalerij - opgesteld. Van sommige leek het alsof ze net uit de fabriek waren geleverd.

Toertocht voelt als reünie

Veel liefhebbers kwamen even langs om ervaringen te delen of verhalen te vertellen over vroeger, hoe ze aan hun bromfiets waren gekomen of hoe over de periode dat ze nog bij de Union-fabriek hebben gewerkt. Neem Lambert Likkel, werkzaam als ontwerper in de fabriek, Berend Jan Brinkman die bij de montage, service en inkoop heeft gewerkt of Arie Kragt die weliswaar slechts drie jaar in de fabriek werkte, maar toch besmet raakte met de Union-passie. Het leek voor 11.00 uur meer op een reünie dan op een toertocht die nog moest beginnen.

Henk Balder, voorrijder op zijn Union Polaris, mocht als eerste starten voor de toertocht van 65 kilometer. Balder, geboren en opgegroeid achter de Union-fabriek maar nu woonachtig in Rouveen. is een echte verzamelaar. „Als kind was ik vaak te vinden op het terrein bij de fabriek.” Hij heeft voor de ruim twintig deelnemers die hem volgden een mooie tocht door het Vechtdal uitgezet. Arie Kragt sloot de rij op zijn Union Toerist.

Berend Jan Brinkman was een van de bezoekers die een lange periode in de aparte bromfietsafdeling van de fabriek heeft gewerkt. Deze afdeling bestond uit ongeveer 30 personen. „Het frame werd in Nieuwleusen gemaakt; de motoren (voornamelijk Sachs) werden geleverd.” Volgens Lambert Likkel werden er in de hoogtijdagen ongeveer 20 à 30 bromfietsen in de week afgeleverd. Vooral de automaat die voor de PTT is gemaakt kende een grote productie.

Union Boomerang heeft ‘iets magisch’

De naam Charles Burki klonk veelvuldig. Burki was de ontwerper van de Boomerang, een bekende Union-bromfiets. Steven Gerrits uit Dalfsen is een echte liefhebber van de Boomerang. In 1961 kwam deze bromfiets op de markt voor destijds ongeveer 768 gulden exclusief accessoires zoals een geïntegreerde kilometerteller. Als krachtbron diende een Pluvier M35 met drie handbediende versnellingen en twee pk. Tegenwoordig is de Union Boomerang een verzamelaarsobject, maar destijds vielen de verkoopresultaten tegen.

Steven Gerrits kwam door zijn oom, met de bekende Nieuwleusense naam Huzen, in aanraking met dit type. Vanaf zijn twaalfde is hij al aan het verzamelen gegaan. „Vroegen we bij boerderijen of ze ook oude bromfietsen hadden staan, dan kwam altijd de naam Boomerang naar voren. Dan wordt het al iets magisch. Waarom deze voorliefde? Ik heb het liefst iets wat een ander niet heeft.” Hij voegde er aan toe: „Onze roots liggen hier.” Samen met zijn broer heeft hij vier stuks.

De toertocht is goed verlopen. Achterrijder Arie Kragt: „We waren om half vier weer in Nieuwleusen. Twee rijders zijn door mechanische pech onderweg afgehaakt. Verder is het prima gegaan.”