Scepsis om oversteek N375 Gijsselte blijft

Ruinen Het veiliger maken van de N375 door alle oversteken eruit te halen, blijft de gemoederen bezighouden.

Op deze plek wil de meerderheid uit Ruinen een rotonde in plaats van een tunnel.

Op deze plek wil de meerderheid uit Ruinen een rotonde in plaats van een tunnel. Google Maps

Onlangs werd bij de laatste bijeenkomst van de commissie Gijsselterweg, die bestaat uit bewoners en overheden, ineens weer een nieuwe tekening gepresenteerd van de door provincie en gemeente beoogde tunnel. Nog steeds wil een meerderheid van het dorp Ruinen een rotonde op die locatie.

‘Stomverbaasd’

Henk Diets is een van de leden van die werkgroep en eigenaar van het Vogelpark aan de Postweg, vlakbij de oversteek. „Ik was stomverbaasd, want we hadden daarvoor te horen gekregen dat we uit 3 varianten konden kiezen. Komen ze ineens met een nieuwe tekening op de proppen”, zegt Diets boos. Hij werd in het najaar van 2019 gevraagd om in de commissie te komen. „Toen alles al besloten was ja. Ik wil graag meepraten over plannen, maar als je hier praat over de kleur beton, heeft dat geen zin; het krijgt toch een andere kleur.”

De schets die tijdens de laatste sessie werd gepresenteerd door de provincie Drenthe, vergroot de onveiligheid volgens Diets alleen maar. De bestaande fietstunnel blijft bestaan, maar er komt een nieuwe schuin naast, waar geen 2 voertuigen naast elkaar gebruik van kunnen maken. „En de draai vanaf de zuidelijke Postweg linksaf de tunnel in, kunnen de meeste grote voertuigen nooit maken", wijst Diets op de schets.

Kritische inwoner

Diets bracht dit voorjaar een lijstje met 10 punten mee naar de bijeenkomst met de commissie. De kritische inwoner van Ruinen wijst erop dat het steeds drukker wordt in dat gebied. „De Marke van Ruinen breidt uit, als de uitbreiding van de haven in Meppel doorgaat, komt er veel meer vrachtverkeer over de N375 en wanneer de plannen voor een kilometerheffing op snelwegen doorgaat, kiezen meer chauffeurs voor de route over de N375. Dat betekent een verhoging van fijnstof en geluid, wat nu al hoog is voor de woningen aan de weg. Ik stel voor om de N375 voor de toekomst in te richten met rotondes, om zo het vrachtverkeer te weren”, zegt Diets.

Hij wijst er tevens op dat bij de start van de plannen om de N375 duurzaam veilig te maken, het de bedoeling was om alle oversteken eruit te halen. Inmiddels is er al een landbouwsluis bij de Ruinerweg en blijft de oversteek bij de Defensieweg gewoon bestaan. Henk Diets krijgt steun van zijn buurman Leen de Zoete: „Ze willen er niets van weten. Die eenzijdige tunnel betekent dat veel geld over de balk wordt gegooid. De procedure is ook niet juist verlopen, want normaal gesproken moet er eerst een nulmeting gedaan worden. Eerst gegevens verzamelen, dan kun je plannen maken. In het convenant dat gesloten is, staat dat contact met bedrijven en bewoners heeft plaatsgevonden. Ja, alleen na die tijd.”

Enquête

Henk Diets spreekt van één grote leugen. „Als die tunnel er eenmaal ligt, kun je er niet alsnog een rotonde van maken. Uit een enquête in het dorp gehouden, bleek dat de meeste mensen een rotonde willen en de mensen in de werkgroep eigenlijk ook. Daar valt niet meer over te praten.” Volgens De Zoete zijn het plannen van ambtenaren die Ruinen en omgeving door de strot worden geduwd. Hij vreest meer sluipverkeer over de Gijsselterweg en dat ook nog eens met te hoge snelheden. Beide heren wijzen ook op het prijskaartje: een rotonde kost 7,5 ton, een tunnel al snel 1,5 miljoen euro. Wat ze willen bereiken door hun stem nogmaals te verheffen? „We hopen dat het alsnog wat losmaakt en dat de inwoners van Ruinen wakker worden”, zegt Diets.