Staphorst verbreedt spoorwegovergang bij de Gorterlaan. Dit kost tenminste 800.000 euro

ProRail gaat de spoorwegovergang in de Gorterlaan bij Staphorst verbreden. Dat kost tenminste 800.000 euro. Een bedrag wat de gemeente moet betalen.

De spoorwegovergang en kruising Gorterlaan.

De spoorwegovergang en kruising Gorterlaan. Foto: Eelco Kuiken

Waarschijnlijk wordt het nog iets meer, want het krediet is al een paar jaar geleden door de gemeenteraad beschikbaar gesteld. De bouwkosten lopen in rap tempo op, dus het zou goed kunnen dat het bedrag hoger wordt. Daar wordt nu onderzoek naar gedaan.

Het geld heeft niet alleen te maken met de fysieke arbeid aan het spoor, maar er moeten bijvoorbeeld busroutes worden ingezet, want het spoor gaat een tijdje op slot tijdens de werkzaamheden. Wanneer het werk aanvangt, is nog niet duidelijk. B en W zijn al wel akkoord met de enkelvoudige aanbesteding aan ProRail.

Lus in de weg

Waar wel dit jaar mee wordt begonnen is de zogeheten lus in de Oosterparallelweg, nabij de spoorwegovergang. Het plan is de Oosterparallelweg in oostelijke richting af te laten buigen en vervolgens aan te sluiten op de J.J. Gorterlaan. De nieuwe lus wordt een soort aanloop richting de spoorwegovergang. Door tegemoetkomende trucks en de haakse bocht die er nu is, komen vrachtwagens soms op de spoorwegovergang te staan. Dat is zeer gevaarlijk en het moet echt veiliger, zeker nu het vrachtverkeer toeneemt, nu bedrijventerrein Bulllingerslag volstroomt. Dit werk kost 4 ton.

Als er ooit een station komt in Staphorst, de gemeente strijdt daar al twintig jaar voor - moet er waarschijnlijk een tunnel komen onder het spoor bij de Gorterlaan, omdat het verkeer dan in hoeveelheid toeneemt. De lus die wordt aangelegd houdt daar al rekening mee. Of de halteplaats er ooit komt, is een vraag die al jaren boven politiek Staphorst hangt.