Staphorst verhardt veelgebruikte zandwegen

Staphorst – Als onderdeel van de ruilverkaveling Staphorst wordt 3 procent van de zandwegen in het buitengebied van een verharding voorzien. Sinds eind juni zijn medewerkers van het grondverzetbedrijf Bloemhof druk bezig om de Hooidijk voor te bereiden.

Later komt ook de Hilligjesbergerweg, die in het verlengde van de Hooidijk ligt, aan de beurt. Die weg wordt door de gemeente geëgaliseerd, daar komt geen nieuwe verharding. Ook de Veentjesweg bij het Westerhuizingerveld wordt verbeterd.

Het werk ligt volgens provinciale ambtenaren op schema. Een drietal van de provincie Overijssel kwam donderdag tussen de middag de voortgang van de werkzaamheden van dichtbij bekijken. Ze zagen dat het allemaal goed liep, op een paar oneffenheden in het van puin voorziene wegdek na dan. De Hooidijk wordt over twee delen van 400 meter voorzien van een speciale verhardingsconstructie: twee stroken van betonplaten met in het midden grasbeton, zodat het lijkt op karrensporen. Een dergelijke verharding is ook al toegepast bij de Whemeweg in Rouveen, die onderdeel uitmaakt van de fietssnelweg tussen Zwolle en Meppel. De kosten voor de verharding van de Hooidijk worden betaald vanuit de ruilverkaveling. De gemeente Staphorst betaalt de egalisatie van zandwegen zelf.

Zwarte grond

Wie de Hooidijk vanaf Dekkersland aanschouwt, ziet een uitgegraven weg waarbij de zwarte grond in lange gladgestreken stroken naar de berm toe is geschoven. De ondergrond is verhard met puin, waarbij volgens nieuwe richtlijnen ook staal, glas en plastic in het puin kan zitten. De mannen van de provincie zagen dat er hier en daar wat dik staaldraad op de grond lag, maar voor bijvoorbeeld mountainbikers, die graag gebruik maken van de zandwegen in de gemeente Staphorst, is het oppassen geblazen voor een lekke band.

Na de zomervakantie wordt de verharding pas aangelegd, daarvoor is nu een aanbestedingsprocedure gaande. Het gaat dus om 400 meter vanaf Dekkersland en 400 meter vanaf Geerligsland. Het tussenstuk blijft zand en dat heeft vooral te maken met het feit dat het geen sluipweg moet worden voor ander verkeer.

Grondposities

De zandwegen worden verbeterd omdat het materieel van de agrariërs die daar ter plekke grondposities hebben, bij natte omstandigheden moeite hebben om bij het land te komen. „Er zat hier een flinke veenlaag onder, die het water vasthield. Die is er uitgehaald en verderop op een perceel land gestort, waar de boel opgehoogd moest worden", vertelt één van de provinciale ambtenaren. Het gaat om herverkaveld land, waar een sloot tussenuit is gehaald. De wegen zijn vooral in voor- en najaar slecht berijdbaar, een euvel dat met de werkzaamheden opgelost wordt. Als na de zomervakantie de verharding van dik 20 centimeter wordt aangelegd, wordt ook de zwarte grond weer gebruikt om alles netjes af te werken.

Voor liefhebbers van zandwegen, zoals hardlopers en mountainbikers, blijven er in de gemeente Staphorst nog meer dan voldoende over, zo weten ook de drie provinciale ambtenaren zeker. Overigens staat het passeren van de akte voor deze omvangrijke ruilverkaveling gepland voor januari 2021. Dan zijn ook alle zandwegen weer goed te berijden.