Wijkagent Erik Smit en sociaal werker Henk van der Meer trekken samen op in spreekuur in Havelte

Vragen, opmerkingen of ideeën op het gebied van leefbaarheid, veiligheid, of sociale vraagstukken in Havelte en omgeving? Wijkagent Erik Smit en sociaal werker Henk van der Meer houden sinds deze week eens per twee weken op woensdag een spreekuur.

Wijkagent Erik Smit met sociaal werker Henk van der Meer.

Wijkagent Erik Smit met sociaal werker Henk van der Meer. Gerrit Boer

Dat wijkagent Erik Smit en sociaal werker Henk van der Meer de samenwerking zoeken is niet vreemd. „Onze werkzaamheden hebben gewoon veel raakvlakken”, vertelt Smit. „Zeker op maatschappelijk- en sociaal gebied. Om deze reden trekken wij al langer met elkaar op in de dorpen.” In de bijna voorbije coronaperiode, toen het houden van een fysiek spreekuur niet mogelijk was, trokken de twee er geregeld op de fiets erop uit. „Dit heeft ons zoveel waardevolle gesprekken en informatie opgeleverd dat we hebben besloten de samenwerking voort te zetten en een vrij inloopspreekuur op te zetten.

Inwoners van Havelte, maar ook die van Uffelte, Darp, Wapserveen en Havelterberg zijn elke week welkom. Maar laat helder zijn, we zitten er niet om aangiften op te nemen. Het inloopspreekuur is bedoeld voor andere zaken. Aangifte doen moet bijvoorbeeld gewoon via www.politie.nl of 0900-8844.”

Laagdrempelig

Door zichtbaar aanwezig te zijn in de dorpen, ligt de drempel voor inwoners lager om de wijkagent of de sociaal werker aan te spreken. Tenminste zo is de indruk van Smit en Van der Meer. „We worden sneller aangesproken wanneer er iets aan de hand is. En dat is natuurlijk prettig. Zo weten wij beter wat er speelt in dorpen en kunnen we in een vroeger stadium problemen voorkomen of oplossen. Hoe eerder je signaleert, hoe kleiner de ingreep die nodig is”, zo zegt Van der Meer.

Smit noemt als voorbeeld een inwoner van Havelte die onlangs op hem afstapte en zijn zorg uitte over het gedrag en uitspraken van een plaatsgenoot. „Maar mensen komen ook op ons af met vragen over de leefbaarheid in hun woonomgeving. Bijvoorbeeld over overlast die ze ervaren van jeugd of verkeersoverlast. Belangrijk is in ieder geval dat de inwoners gehoord worden, want een voor ons ogenschijnlijk onbelangrijk onderwerp kan voor iemand juist heel erg belangrijk zijn.”

Signaleren

Ook voor de ‘sociale kant’ is tijdens de contacten met de inwoners veel aandacht, zo zegt Van der Meer. „We komen regelmatig verschillende eenzame mensen tegen die we proberen te stimuleren en te begeleiden om weer deel te nemen aan sociale activiteiten. Dat is dan een mooi één-tweetje met de wijkagent. Hij signaleert en brengt de informatie bij mij waarna ik het vanuit mijn rol als sociaal werker verder oppak en probeer iemand uit zo’n sociaal isolement te halen.”

Spreekuur

In Havelte en de omliggende dorpen zijn er steeds meer bewoners die zelf initiatieven ontplooien in hun eigen buurt. „Zijn er vragen hoe zaken aan te pakken, dan zijn de mensen ook welkom bij ons. Ook voor dit soort vragen is het inloopspreekuur namelijk bedoeld. Daarom hebben we het laagdrempelig gehouden en is iedereen in de oneven weken op woensdag van 15.00 tot 16.00 uur welkom in De Veldkei.”

Wilhelminaoord

Het initiatief van de wijkagent en de sociaal werker bestaat ook al in Wilhelminaoord. Wijkagente Marianne van Elp is daar in de even weken op dinsdag samen met de sociaal werker van Welzijn MensenWerk aanwezig op het spreekuur voor de inwoners van Vledder, Frederiksoord en Wilhelminaoord. Dat spreekuur vindt plaats van 14.00 tot 15.00 uur in Ons Dorpshuis.