Danny van der Sluis uit Staphorst prolongeert ONK-titel SuperCup 1000-klasse

Staphorst - Terwijl de coronacrisis de Nederlandse sportwereld nog volledig in zijn greep had, slaagde de organisatie van de ONK Open Wegrace Cup erin om in juli te beginnen met een nieuw motorsportseizoen. Zo kreeg Danny van der Sluis alsnog de kans om zijn titel in de ONK SuperCup 1000-klasse te verdedigen, en met succes.

Het TT Racing Team had onlangs alle reden tot juichen. Midden vooraan: tweevoudig ONK-kampioen Danny van der Sluis.

Het TT Racing Team had onlangs alle reden tot juichen. Midden vooraan: tweevoudig ONK-kampioen Danny van der Sluis. JTS Fotografie

„Deze titel voelt net zo goed als de eerste”, stelt de Staphorster. „Niemand had verwacht dat we dit seizoen nog zouden racen. Toen de crisis wat afzwakte, kwamen er weer meer mogelijkheden. Het was ook van belang dat we aan de gang zouden gaan. Als je een jaar lang stilstaat, is dat niet goed voor het team en de sponsors.”

Overstap

Voor Van der Sluis was het doorgaan van de titelstrijd van nóg groter belang. Hij maakte vorige winter immers de overstap van het Start Racing Team uit Nieuwleusen naar het TT Racing Team van Jan Troost uit Staphorst. Hij kreeg daar een gloednieuwe BMW Superbike tot z’n beschikking en ruilde daar zijn Honda voor in. Van der Sluis: „We hadden veel geïnvesteerd, en wisten dat we een goede stap voorwaarts konden maken.”

Het wegvallen van de voorjaarstrainingen plaatste Van der Sluis en het team echter voor een dilemma: „Op de zondag vóórdat we zouden vertrekken om te testen, ging heel Spanje op slot. Hierdoor misten we de gehele voorbereiding om de motor naar onze hand te zetten. Ook in Nederland konden we niet trainen, zelfs niet op de Supermotard. Ik heb in die tijd vooral aan mijn fysieke gesteldheid gewerkt. Gelukkig kan ik bouwen op een goede basisconditie.”

Mooi gat

Het seizoen voor Van der Sluis begon met drie zeges in vier wedstrijden en hij pakte daarnaast één tweede plaats. Daarmee sloeg hij meteen een mooi gat ten opzichte van zijn naaste concurrent én dorpsgenoot Frank Nieman. Die voorsprong verdween in de vijfde race echter als sneeuw voor de zon, want Van der Sluis kwam in de regen niet verder dan de zevende positie en debutant Nieman ging er met zijn eerste zege vandoor. „Aan het eind van het seizoen hadden we te maken met veel regen. Onder die omstandigheden presteerde ik wisselvalliger, terwijl Nieman constant goed presteerde”, legt Van der Sluis uit. „Ik had niet verwacht dat hij in zijn eerste seizoen in de SuperCup 1000-klasse al zó sterk zou zijn. Al in de eerste race zat hij vlak achter mij. Ik ben op een droge baan nog altijd een klap sneller, maar in de regen waren we meer aan elkaar gewaagd en was hij zelfs iets sneller.”

De laatste twee wedstrijden van het seizoen moesten de beslissing brengen in de strijd tussen de dorpsgenoten. Door een mindere kwalificatie moest Van der Sluis vanaf een tiende plaats starten. „In het laatste weekend moest ik de eerste race winnen om genoeg voorsprong te houden op Nieman, zodat ik in de slotrace niet te veel risico hoefde te nemen. Door mijn mindere startpositie moest ik dit risico echter al in de eerste race nemen. Al na twee ronden reed ik op de derde plaats en uiteindelijk wist ik die race te winnen. Dat was een doorslaggevend resultaat in de titel-strijd.”

Miezeren

Met een derde plaats in de door Nieman gewonnen seizoensfinale was de titelprolongatie voor Van der Sluis een feit. „Vlak voor de tweede race was de verwachting dat het hard ging regenen, maar de bui bleef uit. De race begon droog, maar in de slotfase begon het toch te miezeren. De laatste ronden waren lastig, maar ik had genoeg voorsprong om derde te worden.”

Voor TT Racing was het de eerste SuperCup 1000-titel uit de geschiedenis van dit team. „Uiteindelijk ben ik supertevreden met het seizoen. We eindigden aan de top en dat was onze doelstelling voor dit seizoen. Jan Troost was dolenthousiast. De manier waarop ik deze titel heb gewonnen, is net zo mooi als de eerste. Het was natuurlijk een raar jaar. Net als vorig seizoen had ik het niet gemakkelijk in de laatste races en het niveau was opnieuw hoog. Ik heb mijn eigen niveau echter naar een nieuwe hoogte kunnen tillen. Dat heeft niet alleen te maken met een betere motor, maar ook met mijn deelname aan het Duits kampioenschap. Op de circuits waar ik nog nooit heb gereden heb ik heel veel geleerd. Hopelijk kunnen we volgend jaar opnieuw een stap voorwaarts maken.”